4 243 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Anslutningsavgift för kommunalt VA
Hej!
Jag undrar om någon vet vilka kriterier som gäller för när en kommun får ta en anslutningsagift till det kommunala VA-nätet.
Vad jag förstått (det kanske skiljer sig från kommun till kommun) så ska man inte behöva betala om man bygger på entomt som en gång haft kommunalt VA. Då är det en gång i världen betalt, på samma sätt som när man köper ett färdigt hus, då betalar du ju inte 90 000 för anslutning till VA.
Vi har köpt en tomt, där kommunen säger att vi ska betala de cirka 90 000 kronorna, men där människorsom bott i området säger att det funnits hus med kommunalt VA på tomten fram till slutet på 60-talet.
Naturligtvis är det länge sedan o rören fungerar säkert inte, men det är i så fall en betydligt mindre kostnad att åtgärda än 90 000 kr.
Vet någon hur det funkar? Finns det lagar eller bara lokala föreskrifter, o hur ska man kunna bevisa att det funnits avlopp en gång i världen.
Tacksam för inspel!
Jag undrar om någon vet vilka kriterier som gäller för när en kommun får ta en anslutningsagift till det kommunala VA-nätet.
Vad jag förstått (det kanske skiljer sig från kommun till kommun) så ska man inte behöva betala om man bygger på entomt som en gång haft kommunalt VA. Då är det en gång i världen betalt, på samma sätt som när man köper ett färdigt hus, då betalar du ju inte 90 000 för anslutning till VA.
Vi har köpt en tomt, där kommunen säger att vi ska betala de cirka 90 000 kronorna, men där människorsom bott i området säger att det funnits hus med kommunalt VA på tomten fram till slutet på 60-talet.
Naturligtvis är det länge sedan o rören fungerar säkert inte, men det är i så fall en betydligt mindre kostnad att åtgärda än 90 000 kr.
Vet någon hur det funkar? Finns det lagar eller bara lokala föreskrifter, o hur ska man kunna bevisa att det funnits avlopp en gång i världen.
Tacksam för inspel!
Hej!
Vet någon vad VA-lagen säger i denna fråga?
Vad jag förstått så är det inte själva inkopplingen till huset som är grejen, utan att man får nyttja det kommunala nätet.
Självklart bör det kosta att koppla in sig men man vill ju inte betala en avgift som någon annan redan betalat..... Om ni fattar!?
Vänligen
Nicke
Vet någon vad VA-lagen säger i denna fråga?
Vad jag förstått så är det inte själva inkopplingen till huset som är grejen, utan att man får nyttja det kommunala nätet.
Självklart bör det kosta att koppla in sig men man vill ju inte betala en avgift som någon annan redan betalat..... Om ni fattar!?
Vänligen
Nicke
Avgift kan inte tas ut flera gånger.
Kommuner ha rätt att ta ut nyavgift för om ytterligare byggnader uppförs eller ytterligare anslutningspunkter önskas.
Om du inte har tillgång till handelingarna för anslutningen bör du kontakta kommunen. Deras arkiv är offentligt.
Kommuner ha rätt att ta ut nyavgift för om ytterligare byggnader uppförs eller ytterligare anslutningspunkter önskas.
Om du inte har tillgång till handelingarna för anslutningen bör du kontakta kommunen. Deras arkiv är offentligt.
Klicka här för att svara