Nu har jag idag pratat med killen hos Carl Bro, som har gjort VA-ritningen.

Tydligen är det 11 meter rör från pannan till kökshon. Enligt hans beräkningar skall det ta 10 - absolut max 15 sekunder innan jag har varmt vatten i kranen.

Alltså var det precis som jag fruktade... Något är helt fel :'(

Så nu kommer så stora frågan: Vad är fel, och vem är ansvarig???

Får se om jag får tak på rörmokaren imorgon...

T
Du skrev gjuten platta, går dina rör rakt igenom vertikalt eller har dom dragit en sträcka horisontellt inne i plattan och fuskat med isoleringen ? Blir det varmt någonstans på ditt golv ovan din platta om man spolar mycket varmvatten.

Har du reglering på varmvattnet så att kallt vatten blandas med varmt vatten för att undvika skållningsrisk ( en grej som sitter direkt efter varmvattenberedaren som har justermöjlighet ), kolla vad du har för temp inne i själva beredaren och jämför sen vad du får ut på själva matarröret-möjligen kan blandaren vara trög i detta fall.

Lindhardsen skrev:
Så nu kommer så stora frågan: Vad är fel, och vem är ansvarig???

Får se om jag får tak på rörmokaren imorgon...
Som sagt, mät temperaturen vid dina tappställen. Spola varmvatten två minuter och tappa sedan upp i ett litermått i vilket du stoppar en termometer. Har du för kallt vatten ut från pannan/blandningsventilen tar det länge att få någorlunda varmt i kranen.

Temperaturen vid varje tappställe får inte överstiga 65 grader och måste vara lägst 50 grader. Detta med hänsyn till skållningsrisk respektive legionella.

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644

Temperaturen i pannan är inställd på 55 grader, och i badrummet är det inga problem med hur snabbt eller hur värmt vattnet är.
Men jag skall ändå testa dit förslag.

/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.