Hejsan!

Ska sätta in en diskmaskin nu när frugan pluggar 30 mil bort :D

Kan jag sätta en t-koppling på va röret till blandaren och kanske en avstängningsventil? Kanske inte det smidigaste att öppna skåpet under diskbänken varje gång man ska dra igång den men blir ju inte jätte ofta. Sen har vi tänkt att görta om i framtiden annars hade man väl kunnat byta blandare men iochmed att vi inte vet vad vi vill ha sen så känns det onödigt att köpa en ny nu.
 
Jag har i alla fall gjort precis som du skriver. T och kulventil så man kan stänga av.
 
Det går utmärkt att göra som du skriver. Tänk på att koppla maskinen på kallvatten bara. En del envisas med att köra dem på varmvatten...
 
Det går säkert bra, men det är inte godkänt. Avstägningskranen skall sitta lätt åtkomlig ovanpå diskbänken. Det finns en uppsjö av köksblandare med avstägningskran på, som leder ned ett tredje rör under skåpet.

Det du riskerar är att försäkringsbolaget strular om det skulle bli en vattenskada.
 
lordi skrev:
Det går utmärkt att göra som du skriver. Tänk på att koppla maskinen på kallvatten bara. En del envisas med att köra dem på varmvatten...
Beror väl på, har man redan betalt varmvattnet via hyran i en hyreslägenhet sparar man endel el om man kopplar till varmvattnet.

/Patrik
 
Jo man sparar ett par kronor, men disken blir sämmre i.o.m att äggviteämnena fastnar när maskinen sköljer med varmvatten.
 
lätt åtkomlig ovanpå diskbänken
Det räcker med lätt åtkomligt behöver inte vara ovanpå diskbänken, du kan göra en lyra fram till skåpsdörren exempelvis och sätta avstängningen där.
rogge
 
Precis, disken ska sköljas med kallt vatten för bästa resultat. Dessutom har maskinen, en egen termostat som ser till att vattnet värms upp till rätt temp. Förr var det inte så noga, men dagens maskiner är rätt känsliga för detta och mår inte bra av kopplas på vv.
Vet att vissa tillverkare säger att man kan koppla deras maskiner upp till en begränsad temperatur, men detska man ta med en liten nypa salt
Har själv fått åka ut och koppla om många diskmaskiner när kunden har fått bannor av sin vitvarureparatör.

Och visst får man ha avstängningen under vasken bara den är lätt åtkomlig, som Rogge skriver



 
Ett rätt av två då :D
Kopplade den under men på VV. Kanske ska ändra om det då. Men som sagt vissa tillverkare vill väl att man ska koppla på VV. Kan tänka mig att denna är från 87 kanske. Får väl testa annars och se vad som händer
 
Diskmedlet anväder enzymer för att göra disken ren. Med varmvatten så dör dessa enzymer....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.