7 406 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
T-rör till diskmaskin
Hejsan!
Ska sätta in en diskmaskin nu när frugan pluggar 30 mil bort
Kan jag sätta en t-koppling på va röret till blandaren och kanske en avstängningsventil? Kanske inte det smidigaste att öppna skåpet under diskbänken varje gång man ska dra igång den men blir ju inte jätte ofta. Sen har vi tänkt att görta om i framtiden annars hade man väl kunnat byta blandare men iochmed att vi inte vet vad vi vill ha sen så känns det onödigt att köpa en ny nu.
Ska sätta in en diskmaskin nu när frugan pluggar 30 mil bort
Kan jag sätta en t-koppling på va röret till blandaren och kanske en avstängningsventil? Kanske inte det smidigaste att öppna skåpet under diskbänken varje gång man ska dra igång den men blir ju inte jätte ofta. Sen har vi tänkt att görta om i framtiden annars hade man väl kunnat byta blandare men iochmed att vi inte vet vad vi vill ha sen så känns det onödigt att köpa en ny nu.
Jag har i alla fall gjort precis som du skriver. T och kulventil så man kan stänga av.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Det går säkert bra, men det är inte godkänt. Avstägningskranen skall sitta lätt åtkomlig ovanpå diskbänken. Det finns en uppsjö av köksblandare med avstägningskran på, som leder ned ett tredje rör under skåpet.
Det du riskerar är att försäkringsbolaget strular om det skulle bli en vattenskada.
Det du riskerar är att försäkringsbolaget strular om det skulle bli en vattenskada.
Precis, disken ska sköljas med kallt vatten för bästa resultat. Dessutom har maskinen, en egen termostat som ser till att vattnet värms upp till rätt temp. Förr var det inte så noga, men dagens maskiner är rätt känsliga för detta och mår inte bra av kopplas på vv.
Vet att vissa tillverkare säger att man kan koppla deras maskiner upp till en begränsad temperatur, men detska man ta med en liten nypa salt
Har själv fått åka ut och koppla om många diskmaskiner när kunden har fått bannor av sin vitvarureparatör.
Och visst får man ha avstängningen under vasken bara den är lätt åtkomlig, som Rogge skriver
Vet att vissa tillverkare säger att man kan koppla deras maskiner upp till en begränsad temperatur, men detska man ta med en liten nypa salt
Har själv fått åka ut och koppla om många diskmaskiner när kunden har fått bannor av sin vitvarureparatör.
Och visst får man ha avstängningen under vasken bara den är lätt åtkomlig, som Rogge skriver
Ett rätt av två då 
Kopplade den under men på VV. Kanske ska ändra om det då. Men som sagt vissa tillverkare vill väl att man ska koppla på VV. Kan tänka mig att denna är från 87 kanske. Får väl testa annars och se vad som händer
Kopplade den under men på VV. Kanske ska ändra om det då. Men som sagt vissa tillverkare vill väl att man ska koppla på VV. Kan tänka mig att denna är från 87 kanske. Får väl testa annars och se vad som händer
Klicka här för att svara
