7 383 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Hoffmanbrunn
Premiär idag på forumet! Hur som helst, vi står i begrepp att gräva nytt avlopp och ta bort den befintliga s.k. Hoffmanbrunnen, som förmodligen är från 40-talet. Det besvärliga är att vi inte riktigt vet var denna Hoffmanbrunn ligger eller vad vi kan vänta oss att hitta, förutom att det är någon slags 2-kammarsystem som bygger på att avloppsmaterialet genomgår en rötprocess (eller borde göra det...). Förra ägarna förklarade att de bara slamtömt en gång på 40 år eftersom de blivit rekommenderade att inte störa bakterierna! Är det någon som har erfarenhet av denna avloppskontruktion?
Det är en gammal typ av slam- avloppsbrunn.
Om den inte är slamtömd mer än en gång på 40 år är risken att en äf full av SKIT uppenbar. Slam- avloppsbrunnens funktion är att avskilja slammet från vattnet och att vattnet skall lämna brunnen och fekalierna (skiten) skall bli kvar. En viss nerbrytning blir det i brunnen och är den inte tömd på många år liknar det mest välkomposterad matjord.
Begreppet Hoffmanbrunn har jag hört om två olika typer av brunn.
Den ena typen (den troligaste typen) har ett cementlock (diameter c:a 600 mm) och tittar man ner i den ser det ut som en tratt där vatten och fekalier åker ner. Locket skall ligga i marknivå men kan vara dolt av gräs och mossa. Denna typ är någorlunda lätt att slamtömma med gott resultat.
Den andra typen (mindre trolig) har ett större cementlock (diameter över 1 m) men det ligger säkert minst en decimeter under marknivån. Den skall slamsugas genom ett järnrör som sticker upp ur marken bredvid cementlocket. Locket på järnröret är c:a 1 dm i diameter och är fäst med 4 skruvar. Den typen är omöjlig att slamsuga med gott resultat om man inte gräver fram locket och slår ett hål i separeringssystemet så man kommer åt botten.
Om den gamla ägaren inte kan tala om var brunnen finns kan följande råd vara till hjälp.
Titta på tomten och omkringliggande natur. Var är den naturligaste vägen man kan leda bort avloppet. Om det fins ett dike i närheten och det växer ovanligt frodigt på något ställe då är det nog där som vattnet kommer från brunnen. Det kan också vara något annat ställe där det växer bra. Har man hittat den punkten ligger brunnen mellan den och huset.
För att hitta ett cementlock som bara är dolt av lite gräs eller mossa är ett spett suveränt. Stöt med det i marken mellan huset och utloppspunkten. Det hörs direkt om man kommer på locket. Etta annat sätt att leta är att vänta tills det kommer snö. Där det blir en grop eller en kal fläck i snön där kan det finnas ett lock.
Om det inte är akut med bytet skall man inte förivra sig. Titta på avloppsguiden.se så får ni veta mer om avlopp.
Hälsningar från en gammal slamsugare.
Om den inte är slamtömd mer än en gång på 40 år är risken att en äf full av SKIT uppenbar. Slam- avloppsbrunnens funktion är att avskilja slammet från vattnet och att vattnet skall lämna brunnen och fekalierna (skiten) skall bli kvar. En viss nerbrytning blir det i brunnen och är den inte tömd på många år liknar det mest välkomposterad matjord.
Begreppet Hoffmanbrunn har jag hört om två olika typer av brunn.
Den ena typen (den troligaste typen) har ett cementlock (diameter c:a 600 mm) och tittar man ner i den ser det ut som en tratt där vatten och fekalier åker ner. Locket skall ligga i marknivå men kan vara dolt av gräs och mossa. Denna typ är någorlunda lätt att slamtömma med gott resultat.
Den andra typen (mindre trolig) har ett större cementlock (diameter över 1 m) men det ligger säkert minst en decimeter under marknivån. Den skall slamsugas genom ett järnrör som sticker upp ur marken bredvid cementlocket. Locket på järnröret är c:a 1 dm i diameter och är fäst med 4 skruvar. Den typen är omöjlig att slamsuga med gott resultat om man inte gräver fram locket och slår ett hål i separeringssystemet så man kommer åt botten.
Om den gamla ägaren inte kan tala om var brunnen finns kan följande råd vara till hjälp.
Titta på tomten och omkringliggande natur. Var är den naturligaste vägen man kan leda bort avloppet. Om det fins ett dike i närheten och det växer ovanligt frodigt på något ställe då är det nog där som vattnet kommer från brunnen. Det kan också vara något annat ställe där det växer bra. Har man hittat den punkten ligger brunnen mellan den och huset.
För att hitta ett cementlock som bara är dolt av lite gräs eller mossa är ett spett suveränt. Stöt med det i marken mellan huset och utloppspunkten. Det hörs direkt om man kommer på locket. Etta annat sätt att leta är att vänta tills det kommer snö. Där det blir en grop eller en kal fläck i snön där kan det finnas ett lock.
Om det inte är akut med bytet skall man inte förivra sig. Titta på avloppsguiden.se så får ni veta mer om avlopp.
Hälsningar från en gammal slamsugare.
Tack för bra svar, det här var den utförligaste info jag kunnat få hittills! Vi har i och för sig inte haft några klagomål om dålig lukt från diket där avloppet rinner ut och skulle kanske kunna vänta med att byta avlopp, men sedan vi varit i kontakt med mijlökontoret här på Gotland har vi ändå bestämt oss för att gräva nytt. Hoffmanbrunnarna svarar inte mot dagens krav, och det finns en del miljöaspekter på avloppsvatten och vad man släpper ut i sin egen trädgård ...
Klicka här för att svara