På beskriviningen så låter det ju som att problemet uppstår precis när toan påbörjar en fyllning, det gör den i samma ögonblick som vatten börjar rinna ut ur tanken för att spola. Att fylla en toalettstol brukar ta lite mer än några sekunder, så jag antar att ljudet slutar långt innan stolen blivit fylld igen.

Jag tror på 2 alternativ.
1. Antingen så komemr ljudet inifrån tanken, något gör att påfyllningsventilen börja låta just när den öppnar, du har troligen samma fabrikat och modell på båda stolarna.

2. Ljudet beror på att kallvattenrören är dåligt fixerade någonstans, du får ett "slag" i röret när en ventil eller kran öppnas. Observera att de flesta andra kranar och ventiler du har i huset är mjuka, dvs en kökskran går inte att öppna från helt stängd till fullt flöde direkt. Du har inte funderat på om du får ett liknande ljud när diskamasdkinen börjar ta in vatten, magnetventrilen i diskmaskiner brukar inte vara mjuköppnande (vet iofs inte hur det är med moderna maskiner).

Om det skulle vara detta så har jag för mig att välsorterade vvs butiker har en liten pryl man kan montera på röret före en "icke mjuk" kran som dämpar tryckstöten, eller montera en ballofix kran på röret till toastolen och låt den vara halvstängd. En ballofix bör man ha där under alla omständigheter.

Ett sätt att förenkla labbandet med detta kan vara att öppna locket på toan och lek med flottören, låt någon gå runt och känna på rören, kanske lyssna sig fram till exakt var vibrationen sätter igång.

Jag återkommer när jag labbat färdigt. Jag vet att jag inte får ljudet när diskmaskinen hämtar vatten (den kranen kanske är mjuk)

Det finns en backventil i varmvattenberedaren, som ska förhindra att du får varmt vatten i kallvattenledningarna. Börjar misstänka att det kan vara den som ligger och hoppar...

• Gilla
Lindapeaudane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.