Allt regnvatten som kommer ner via stuprör från taket går i princip rakt ner i den fuktskadade torpargrunden, dvs det finns inget dagvattensystem som tar hand om vattnet alls. Som en tillfällig lösning har jag kopplat på 6m rör som leder bort vattnet från varje stuprör. Nu är det ju inte så snyggt utan jag vill ha en mer permanent lösning.

Det jag hade tänkt var att från varje stuprör(ett i varje hörn på huset) gräva ner ett rör som sedani varsin mindre stenkista.

Frågan är, hur långt från huset bör jag anlägga stenkistorna och hur dimensionerar man stenkistor???

 
hur du dimetionera kistan beror på vad det är för markförhålande o hur stor yta som ska avvattnas.............hur långt du ska dra rören beror på hur tomten ser ut....lutningar mm...........upp me lite bilder..........
 

Totala bottenytan på huset är runt 100m2 så varje stenkista ska hantera en fjärdedel av det. Hur rören ska dras är inget problem, tomten sätter sina begränsningar.

Marken är gammal åker, ganska lerig med inslag av berg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.