Jag har en fyraringspump som har börjat läcka. Den står och droppar när den arbetar. Finns det tätningskit att köpa till dem? Kan man lämna in dem på service, eller är det bara att köpa ny pump och spara elmotorn? Priser på renovering av pump, eller ny ringpump? Tack på förhand.
 
Man kan säkert täta på olika sätt, men vill du ha problemet löst för gott så satsa på en "ringpumpsersättare" från Rinkaby Rör. Alltså en vanlig "pumpautomatpump" som är utrustad med flänsar och ett litet stativ... de marknadsför denna just för att ersätta den typ av pump som du har...
 
Exakt!
 
Var läcker pumpen ?

Vid axelen eller i huset?
 
Det finns packningar att köpa till huset men där läker det nog inte. Axeltätningen består av något drevgarn och det slits då axeln går runt, börja med att dra åt mutter och hjälper inte det så går det att linda dit nytt garn utan att demontera pumpen.

Sedan kan man ordna med ett litet avlopp för läkaget.

Prototypen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.