Hej!
Vi har problem med duschen. Så här yttrar sig felet: När man ställer in duschen på lagom varmt så är det lågt tryck. Det går inte heller att få riktigt hett (Detta går däremot i alla andra kranar i huset). Om jag vrider till det kallaste så slår det över och trycket nästan fördubblas och vattnet blir riktigt iskallt. När jag sen vrider mot varmare så blir vattnet inte varmare. Det är lika kallt. När jag sen vridit över till det varmaste så halveras trycket igen och vattnet blir varm.
VVS-montörern var ut och kollade och såg inget fel (!). Han kan inte ha kollat så noga.
Vad kan vara fel? Vi börjar bli riktigt irriterade nu >
Vet någon här vad som är fel?
Vi har problem med duschen. Så här yttrar sig felet: När man ställer in duschen på lagom varmt så är det lågt tryck. Det går inte heller att få riktigt hett (Detta går däremot i alla andra kranar i huset). Om jag vrider till det kallaste så slår det över och trycket nästan fördubblas och vattnet blir riktigt iskallt. När jag sen vrider mot varmare så blir vattnet inte varmare. Det är lika kallt. När jag sen vridit över till det varmaste så halveras trycket igen och vattnet blir varm.
VVS-montörern var ut och kollade och såg inget fel (!). Han kan inte ha kollat så noga.
Vad kan vara fel? Vi börjar bli riktigt irriterade nu >
Vet någon här vad som är fel?
Är det en termostatblandare, gammal?? Kan vara backventilerna eller termostaten...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om vi förutsätter astt det är en termostatblandare, så låter det som att det kommer för lite varmvatten. När blandaren försöker blanda till rätt temperatur så stryper den kallvattnet och öppnar för varmvatten. Om det då inte kommer så mycket vv så får den strypa det kalla så mycket mer för att försöka få fram rätt temp.
Felet kan ju sitta på många ställen. Men första kontrollen borde vara inloppsfltret som ofta finns på blandaren. Om det är stopp där så förklarar det felet ganska bra. Sedfan finns det givetvis fler komponenter både i blandaren och på väg till blandaren som kan trilskas (kanske en halvstängd avstägningskran någonstans?).
Felet kan ju sitta på många ställen. Men första kontrollen borde vara inloppsfltret som ofta finns på blandaren. Om det är stopp där så förklarar det felet ganska bra. Sedfan finns det givetvis fler komponenter både i blandaren och på väg till blandaren som kan trilskas (kanske en halvstängd avstägningskran någonstans?).
Precis.. börja med att skruva loss blandaren och kolla så det inte är fullt med skräp i filtret.
Annars kan den ju ha kalkat igen och termostaten kärvar (om det är en termostatblandare)
Vad är det för fabrikat på den?
Annars kan den ju ha kalkat igen och termostaten kärvar (om det är en termostatblandare)
Vad är det för fabrikat på den?
Hej, hej och tack för svaren!
Det är en termostatblandare, sprillarns ny, inkopplad av rörmockare av märket FMM. De påstår att inget är fel, men jag mätte en del i går. Ska bara sammanställa siffrorna så ska jag publicera dem här så får vi se vad ni tror.
Det är en termostatblandare, sprillarns ny, inkopplad av rörmockare av märket FMM. De påstår att inget är fel, men jag mätte en del i går. Ska bara sammanställa siffrorna så ska jag publicera dem här så får vi se vad ni tror.
Bilden blev väldigt liten så jag skickar in texten så här också:
Frågeställning: Hur lång tid (hur många sekunder) tar det att tappa upp 2 liter vatten,med (a) blandaren inställd på det kallaste och (b) blandaren inställd på det varmaste?
Förutsättningar: Jag slog på kranen på aktuell blandarinställning och väntade 30 sekunder innan mätning
Resultat
Kallt Varmt
Kök 9 10,5
Tvätt 9 9,5
WC-handfat 9 9
Dusch 11,5 22
Bad 8 6
Gäst-WC 20 20
Frågeställning: Hur lång tid (hur många sekunder) tar det att tappa upp 2 liter vatten,med (a) blandaren inställd på det kallaste och (b) blandaren inställd på det varmaste?
Förutsättningar: Jag slog på kranen på aktuell blandarinställning och väntade 30 sekunder innan mätning
Resultat
Kallt Varmt
Kök 9 10,5
Tvätt 9 9,5
WC-handfat 9 9
Dusch 11,5 22
Bad 8 6
Gäst-WC 20 20
Hur varmt vatten kan jag få ur kranarna?
Tanken var 60 grader på termometern längst upp, 20 på den i mitten och 15 på den längst ner. Jag spolade ett tag för att det skulle hinna bli varmt och jag väntade mellan mätningarna så att tanken skulle få återhämta sig.
Kök 45
Tvätt 45
WC-handfat 44,7
Dusch 40,2
Bad 33
Gäst-WC 48
Tanken var 60 grader på termometern längst upp, 20 på den i mitten och 15 på den längst ner. Jag spolade ett tag för att det skulle hinna bli varmt och jag väntade mellan mätningarna så att tanken skulle få återhämta sig.
Kök 45
Tvätt 45
WC-handfat 44,7
Dusch 40,2
Bad 33
Gäst-WC 48
inget fel att mäta men har du kollat i rör och filtret?
Vi hade samma problem med en tvättställblandare och hittade till slut en liten bit fogmassa som satt i röret i kopplingen mellan vattenrör och blandaren
. Vi köpte tom ny blandare för att byta den trasiga och nu har vi en extra för det var ingen fel på den gamla ;D.
lycka till!
gaia
Vi hade samma problem med en tvättställblandare och hittade till slut en liten bit fogmassa som satt i röret i kopplingen mellan vattenrör och blandaren
lycka till!
gaia
Tack för tipset, Gaia! Mätningarna gjorde jag mest för att rörisarna påstod att det inte var något fel. Lite svårt att hålla med dem när man står där i duschen och håller på att frysa ihjäl för att det inte kommer nåt vatten. 
Dina kurvor visar att både bad/dusch har lägre temp och om nu båda dessa är i samma rum är det då matningen dit som spökar. Har du kollat greningspunkten i badrummet fär varmvattnet. Kan vara så simpelt att det sitter någon halvtaskig ventil som antingen inte är helt öppen eller har fått skräp i sig.
Jag är grymt missnöjd med installationen av VVS (med undantag för installationen av den vattenmantlade kaminen och ack.tanken, men det var det en annan kille som gjorde). De har redan varit och stökat ner igen och dragit om rör eftersom kallt var kopplat till varmt och vice versa. Nu har vi duschat i en fullkomligt oberäknelig dusch(antingen iskallt eller fisljummet och halverat tryck) i två veckor, och tålamodet börjar tryta. Då man dessutom får ett taskigt bemötande, fastän man inte hojtar och skriker utan lugnt och tålmodigt påpekar att "det fortfarande inte riktigit är särskilt bra..."....grrr >
Jag ska ta det lugnt ett tag till, men om det inte ordnar sig blir jag galen och startar en hat-kampanj.
Jag ska ta det lugnt ett tag till, men om det inte ordnar sig blir jag galen och startar en hat-kampanj.
Försök och felsök lite till så att du kan ringa in felkällan hos dig. Om det nu gjorts en massa tidigare felkopplingar finns det ju ett antal felkällor till att kolla upp. Hur är det med backventilen för varmvattenberedaren, sitter den rätt, har du en blandningsventil efter varmvattenberedaren som ska förhindra skållning, är den rätt kopplad. Prova t.ex att dra på varmvatten på ställe nr 1, låt gå c:a 30 sek, dra sen på varmvatten på ställe nr 2 medans 1:an är öppen och kolla om värme på ställe 1 då går ned, då kan det vara blandarventilen. Av din beskrivning så verkar varm/kallvatten blandas någonstans beroende på tryck. Bästa tipskälla här är lordi som är VVS:are, men då får nog felsöka lite till med tanke på vad som hänt tidigare.



