1 959 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Varför allt mindre rör?
Jag vet inte varför, men det kanske beror på att det behövdes flera dimensionsreduceringar för att komma ner till den önskade slutdimensionen.
Eller att hantverkaren helt enkelt inte hade med sig någon som reducerade från ingående dim till den önskade i ett steg utan han tog flera.
Det är inte så att det minskar i dimension i anslutning till T-kopplingar? Isåfall är det för att flödet minskar när det blir färre förbrukare.
Egentligen har jag alltså ingen aning, för det här är definitivt inte mitt "bord", men då ingen annan vill svara tänkte jag iaf försöka bolla lite ideer iaf.
Eller att hantverkaren helt enkelt inte hade med sig någon som reducerade från ingående dim till den önskade i ett steg utan han tog flera.
Det är inte så att det minskar i dimension i anslutning till T-kopplingar? Isåfall är det för att flödet minskar när det blir färre förbrukare.
Egentligen har jag alltså ingen aning, för det här är definitivt inte mitt "bord", men då ingen annan vill svara tänkte jag iaf försöka bolla lite ideer iaf.
Jo, det är nog så att det minskar i samband med T-kopplingar, när du säger det... OK, flödet minskar förstås, men finns det då någon anledning att minska dimensionen annan än att klena rör är billigare än grova? Vill man hålla trycket konstant trots minskat flöde..? Men det borde väl göra skillnad bara de korta stunder flera kranar är öppna samtidigt?
Egentligen vill man ha så små rördimensioner som möjligt, för då kommer det varmt vatten (och kallt också givetvis) så fort som möjligt när kranen öppnas. Sen blir det inte lika stora energiförluster när det är mindre mängd varmt vatten som står och kallnar.
Sen vill man ju ha så stora rör som möjligt, för att inte få tryckförluster.
Alltså dimensionerar man efter det flöde som kan tänkas behöva gå. Fler förbrukare = grövre rör.
Sen vill man ju ha så stora rör som möjligt, för att inte få tryckförluster.
Alltså dimensionerar man efter det flöde som kan tänkas behöva gå. Fler förbrukare = grövre rör.
Klicka här för att svara