Skall flytta köket i sommarstugan och då skall avloppet såklart flyttas. Har bifogat en ful paintskiss på hur det ser ut från ovan och nere i grunden idag. Föreslagen sträckning är målad med blått. Ny plats för avloppet är rött och befintlig sträckning är grön.

a ger ju kortast enklast väg, däremot kan det bli svårt att få vinklarna rätt, eller? röret kommer ju också hänga "mitt i" grunden då det idag mynnar ut ca 55 cm över "golvet" och grunden är 105 cm hög. Lite störigt kanske när man vill ner och göra andra jobb där nere

b är ju solklara 90 graders vinklar (alt. 45+45 för lite större i böjen). Det blir dock ganska många sådana, först en (befintlig idag) + en ny för att vrida röret åt "vänster" och en som vrider tillbaks det igen och sen en för att komma upp i golvet. onödigt mycket vinklar men rören kommer löpa smidigast längs vägg och ut.

alternativet är att "vända" på förslag b och gå vinkelrätt ut från grundmuren (samma sträckning som röret ligger i marken) för att sen vända upp 90 grader mot målet. Det kanske är det enklaste egentligen, men då hamnar röret rakt framför ingången som ligger ca 2-2.5 meter upp i "vänster" sida.

Hur skulle ni gjort?

• avlopp_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturligtvis kortaste vägen, upphängning går alltid att fixa (med hålade plåtband)
Böjar finns 15, 30, 45, 60 grader så nog går det att ordna till.

Lite svårt att förstå alla detaljer men det går väl att lägga röret upp mot trossbotten så det inte är ivägen. Lutningen, fallet ska inte vara för stort.

Prototypen

OK, skall man ha liten lutning så kan man ju få det närmre trossbotten och då är ju kortaste vägen med få skarvar det smidigaste. Ungefär vilken lutning bör man ha, idag så stiger det ca 7-8 cm på ca 1.5 m.

Har sökt lite nu och hittat uppgifter på allt från 1 till ett par %, vilket innebär att jag kan nöja med ca 5 cm fall på mina 5 meter, så då är det inga problem att förlägga röret så nära trossbotten som möjligt och gå kortaste vägen. Tack för hjälpen.

Mikael_L
Egentligen är 45graders böjar bättre än 90, då det inte blir stock lika lätt.

Sen är 1 cm lutning per meter tillräckligt, men det hade du redan koll på!

Det ska väl inte vara för mycket lutning heller? sämre spoleffekt eller nåt?

Ja sätt absolut inga 90 gradersböjar om du absolut inte måste. 2 klossade 45 är mycket bättre då det är i princip omöjligt att rensa förbi en 90 men 2X45 går enkelt

Det där med lutnigen är nog viktigare på toalettavlopp än på ett köksavlopp.

Om ett köksavlopp lutar lite mer gör det inget eftersom man inte har så mycket stora fasta partiklar i detta.

I ett toa avlopp är väl risken med för stor lutning att vattnet rinner förbi papper och annat som då blir kvar i röret.

Rätta mig om jag har fel.

mats_o skrev:
Ja sätt absolut inga 90 gradersböjar om du absolut inte måste. 2 klossade 45 är mycket bättre då det är i princip omöjligt att rensa förbi en 90 men 2X45 går enkelt
Att det kan vara svårt att rensa kan så vara men 90 gradare (88 grader) är ju välldigt vanlig när man går från stående till liggande rör och tvärt om eller har jag fel?

Från liggande till stående har det inte någon betydelse men stående till liggande så BÖR det vara 2x45 så att vattnet få en föraning om riktningen, annars kan det bli en hög som för det mesta spolas bort så småningom. Vi har en 90 graders nere i backen med 4,5 m fritt fall före och den har klarat sig i 35 år.

Det finns 90 graders med stor radie som funkar som 2x45

Prototypen

Mikael_L
vedeldaren skrev:
I ett toa avlopp är väl risken med för stor lutning att vattnet rinner förbi papper och annat som då blir kvar i röret.
Det är så jag också förstått det hela, och att lutningen bör vara 1-2 cm / meter.

Men nu en fråga, som går ifrån MMRs frågeställning lite, ursäkta.
Om man bygger ett nytt hus, så har man antingen kommunal anslutning ett antal meter från huset och ett par meter ner i backen, eller en trekammarbrunn (el likn) som också är en bit från huset och ett par meter ner pga av frostrisken.
Är det då bäst att låta huvudstammen från huset först dyka ner till rätt djup (under grunden) och sedan ha fall med 1-2 cm/m fram till anslutning/trekammarbrunn?

Jag har tolkat det som att det räcker bra med 50 mm till köksavlopp, idag är det dragit 75 mm's rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.