A
Har fått ett problem nu när jag bytt alla vattenrör, det blev bra sprutt på både tryck o flöde då och nu har något hänt.
När jag har vattnet avstängt fungerar värmen till elementen utmärkt, men när jag slår på vattnet så det kommer vatten till den inbyggda beredaren i pannan så börjar det efter ett tag droppa frekvent ur "skvallerröret" från expansionskärlet.
Stänger jag vattnet så slutar det.

Innebär detta att pannan har gått sönder så att vattnet går över till värmesystemet? Enda förklaringen jag kan ha. Påfyllningen av systemet är bortkopplat så det är inte där det kan läcka förbi.
Är det helt kört då? är en gammal kombipanna som eldas med ved eller går på elpatron.

Utan att vara röris så vill jag påstå att det är normalt. När du tappar vv så värms ju också pannvattnet upp och då expanderar det. Håll koll på att rätt tryck är i pannsystemet, det ska variera inom vissa gränser.
Kan det finnas luft kvar i elementen, lufta dom.
Har du bytt expansionsskäl och har du automatisk påfyllning på pannvattnet?
Har du satt in expansionsskäl med gummiblåsa så måste det vara rätt mottryck i den.

tussee är eventuellt inne på rätt spår med expansionskärlet.
Om det är helt fyllt med vatten (trasig blåsa tex.) så kan inte vattnet expandera alls och måste då gå ut via övertrycksventilen.
Kolla kärlet genom att knacka på det. Det ska bli ett klingande ljud med efterklang. Är det stumt så är något fel.
Nytt expansionskärl är inte så fasligt dyrt, är du normalhändig kan du byta det själv.

A
Nja, ingen av er har rätt, som jag skrev så sker detta ENDAST när jag har vattnet påslaget, jag kan alltså köra värme hur länge som helst om jag inte har vattnet påslaget, slår jag på det så dröjer det inte länge förrän det börjar läcka, alltså måste vatten läcka förbi in i värmesystemet i själva pannan.
Har heller aldrig någonsin varit problem förr. Trycket är också normalt, men jag ser att det börjar variera lite när vattnet är påslaget vilket ytterligare bekräftar min misstanke.

Som jag även skrev så finns inte ens påfyllningen av systemet, det är inte inkopplat. Så enda sätt som dett akan hända är ju att det blitt läckage i pannan på nåt vis.

För att förtydliga, Värmesystemet fungerar utmärkt, inga problem med luft eller liknande, det kommer aldrig vatten i skvallerröret och trycket har varit stabilt dom senaste åren. men nu när jag har vatten påkopplat till den inbyggda beredaren så börjar det genast droppa frekvent ur skvallerröret, alltså så fylls värmesystemet med vatten genom pannan på något vis.

Jag tror att det är ungefär så det brukar bli när pannan är på väg att ta slut. Du borde kanske låta en rörkrökare verifiera att pannan är trasig innan du ger upp den.

Om det skulle vara så illa så finns ju möjligehetn att sätta in en separat varmvatten beredare, kan ju vara ett sätt att kunna planera in pannbyteskostanden till senare tillfälle.

Kanske ett bra tillfälle att fundera på en värmepump.

A
Sveng skrev:
Kanske ett bra tillfälle att fundera på en värmepump.
FInns några problem, inga pengar är ett. (allt jag kunnat få fram har gått åt till att dra in kommunalt vatten samt dra om alla vattenrör i huset) Det andra är att det är dåligt för bergvärme här (finns dom som testat här i byn och det blir inte jättebra) och jordvärme som fungerar utmärkt har jag inte plats för, är omringad av samma granne åt tre håll och att försöka få gräva ner jordvärme där är tyvärr kört :(

Jag har knappt eldat på två år heller, så OM det är kört att köra pannan på värmesystemet (att det pajjar också) så blir det Elpanna så länge, en begagnad. En Separat elvarmvattenberedare hade jag tänkt sätta in ändå då jag hade råd, nu måste jag tyvärr göra det tidigare än jag hade tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.