Hej på er.
Har bilat upp källargolvet och ska till att byta golvbrunn.
Golvbunnen va kopplad till ett ementrör med innermått 8cm.
Hur kopplar jag på den nya på bästa sätt?

MVH // Kippeman
 
Golvbrunn med 50 mm anslutning och en gumminippel.

Prototypen
 
Hej igen...
Köpte en gumminippel idag, jag tycker inte att det blev så stabilt!
Finns det något annat knep?
Ska jag kapa av cementröret så att jag får en slät yta?
Om så är fallet, hur?
Se bifogad bild:


MVH // Kippe
 
  • PICT0226.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du helt säker på att det där är ett cementrör med 8cm diameter ?
Jag tycker att det ser ut som ett grövre cementrör där man gjutit in ett gjutjärnsrör.
Men skitsamma.

1. Skicka in plaströret en bit in i cementröret, lägg det med kraftigt fall.
2. Sätt gummi-nippeln med massor av silikon mot gjutjärnet eler vad det nu är.
3. Gjut igen med snabbbetong.
4. Röret rör sig inte längre och är stabiliserat.

5. Öppna en  kall öl.  (ej måste)

Om du vill kan du alltid kapa rent så du får en rak snittyta på gjutjärnet.
Det gör du med vinkelslip och skyddsglasögon och skyddshandskar.  Glöm inte skyddsglasögen, det händer att kapskivan "hugger" och splittras när man kör gjutjärnsrör som ligger i betong.
Gör det ej i kortbyxor sittandes rakt över kapstället heller.
Jag skojar inte.
Min polare gjorde detta och fick en pulveriserad 230mm skiva i skrevet, vet om det var skräcken eller smärten han skrek mest av.  De bästa delarna klarade sig mirakulöst dock.

Mvh
 
Tack för hjälpen..
Vart som du rekommenderade, nu är golvet återfyllt :-)

MVH // Kippeman
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.