8 869 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Igenkalkad vattenledning
Jag försökte söka men den funktionen ville inte riktigt fungera.
Mitt problem är följande:
Toalettstolen tog allt längre och längre tid på sig att fylla tanken efter varje spolning, för att till slut sätta igen helt. (detta är en gästtoa, därav det mindre frekventa användandet)
Jag tänkte först att det var filtret som sitter i tanken som var igensatt, jag skruvade isär det och rengjorde, för visst satt där en del skit. Glad i hågen skruvade jag ihop allt igen och släppte på vattnet, men icke kom där något vatten.
Efter en stunds funderande skruvade jag isär vattenledningen precis efter avstängningsventilen. När jag sakta öppnade sipprade det ut vita kalkbitar, och inte ens vid fullt öppet var där mer tryck en ett s-a-k-t-a sipprande.
Alltså gissar jag att röret är igenkalkat. Så till min fråga, vad kan man göra åt detta problem?
Mitt problem är följande:
Toalettstolen tog allt längre och längre tid på sig att fylla tanken efter varje spolning, för att till slut sätta igen helt. (detta är en gästtoa, därav det mindre frekventa användandet)
Jag tänkte först att det var filtret som sitter i tanken som var igensatt, jag skruvade isär det och rengjorde, för visst satt där en del skit. Glad i hågen skruvade jag ihop allt igen och släppte på vattnet, men icke kom där något vatten.
Efter en stunds funderande skruvade jag isär vattenledningen precis efter avstängningsventilen. När jag sakta öppnade sipprade det ut vita kalkbitar, och inte ens vid fullt öppet var där mer tryck en ett s-a-k-t-a sipprande.
Alltså gissar jag att röret är igenkalkat. Så till min fråga, vad kan man göra åt detta problem?
Om jag förstod dig rätt så har du en avstängningskran kvar mellan toan och matande rör?
Det kan mycket väl vara den som är igenkalkad så jag skulle villja lossa den och se hur den ser ut. Sitter kalket där så brukar ättika eller citronsyra (kaffebryggaravkalkning) ta bra
Det kan mycket väl vara den som är igenkalkad så jag skulle villja lossa den och se hur den ser ut. Sitter kalket där så brukar ättika eller citronsyra (kaffebryggaravkalkning) ta bra
Klicka här för att svara