Vi får kondens på kallvattenröret i sommarstugan. Vad kan man göra för att bli av med det ? Har provat att isolera med färdiga "skumgummirör" men det hjälper inte.
Någon som vet eller har ett förslag ?

Eva K

A
Jag tror det är väldigt svårt att undvika på ett kallt rör i ett varmare rum. Kanske hjälper att linda med isoleringstejp (sån som är gjord för att isolera rör) o sedan vanlig isolering utan på det?

Ska du isolera bort detta så måste det vara helt tätt. Inte tillstymmelse till ånga får komma fram til röret för då kondeserar det där. Vet att även proffs har svårt att få till detta runt kylrör i stora datahallar där det är mycket kännsligt med även lite kondens. Där jag har sett att de gjort detta så limmas alla skarvar och sedan tejpas med spec tejp. Borde gå att göra själv om man inte har allt för mycke konstiga vinklar och skarver. Problemet är ju att någonstans måste ju ett vattenrör gå fram för att kunna få dit en kran.

Har samma problem och jag har inte fått till det hittills. Kommunen bjuder på synnerligen kallt vatten så det brukar vara "pärlor" över hela vattenmätaren sommartid

Tack för alla förslag det verkar nästan omöjligt att undvika kondens eftersom det är många vinklar så jag får väl köra med trasa.

T
Du kan ju ev prova att linda en vinkel med vulktape för att se om det blir bättre.
finns bl.a hos Jula.

artikel-nr: 540085 39:-st

• 540085_b.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.