Jag behöver lite vägledning angående en golvbrunn som jag fått monterad av en VVS-installatör i vårt blivande duschrum. Anledningen är att en annan VVS-installatör senare kommenterat att så här får en golvbrunn inte monteras.
Innan jag bilar upp betonggolvet igen, vem skall jag tro på? Bifogar två bilder som jag hoppas det går att se på hur monteringen är gjord.
Hoppas på hjälp!
niklas
Innan jag bilar upp betonggolvet igen, vem skall jag tro på? Bifogar två bilder som jag hoppas det går att se på hur monteringen är gjord.
Hoppas på hjälp!
niklas
Vet du vad han menade mer specifikt? I och för sig ser det ut som att det är bakvänt, alltså att "nedströms" rörsprång är istucket i "uppströms" i stället för tvärtom. Fast jag vet ju inte om det var det han menade.
Äh, lyssna inte på mig. Jag spånar bara tills en röris kommer in och berättar vad som gäller. Jag har ju varit med vid installationer av hundratals golvbrunnar (känns det som), men jag vet ju faktiskt inte vad som gäller enligt reglerna.drnico skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är svårt att se något på bilden men det ser ut som golvbrunnen har 75 mm anslutning och rören är 50 mm. Tätning däremellan med en gumminippel. Kan det vara "felet"? Att gå från 75 mm till 50 mm kan innebära problem med att det fastnar smuts i kanten.
Med dagens gummitätade rörmuffar kvittar det om muffen sitter åt fel håll, det blir tätt. Titta på en rörböj med muff i båda ändar eller ett T-rör med tre muffar.
Prototypen
Med dagens gummitätade rörmuffar kvittar det om muffen sitter åt fel håll, det blir tätt. Titta på en rörböj med muff i båda ändar eller ett T-rör med tre muffar.
Prototypen
Prototypen, det låter ju helt rimligt att det har med förminskningen att göra. Men någonstans måste ju förminskning ske om man ska ansluta till det gamla röret.prototypen skrev:Det är svårt att se något på bilden men det ser ut som golvbrunnen har 75 mm anslutning och rören är 50 mm. Tätning däremellan med en gumminippel. Kan det vara "felet"? Att gå från 75 mm till 50 mm kan innebära problem med att det fastnar smuts i kanten.
Prototypen
Och du har såklart rätt, när jag tänker efter inser jag ju att jag sett massor av muffar på "fel" håll.
Prototypen, tack för ditt inlägg.
Minns inte att han nämnde något om att det skulle ha med smuts som fastnar att göra. Mer handlade det om att det inte var ett tätt montage i grunden. Men det verkar ju du mena att det visst kan vara?
mvh
Niklas
Minns inte att han nämnde något om att det skulle ha med smuts som fastnar att göra. Mer handlade det om att det inte var ett tätt montage i grunden. Men det verkar ju du mena att det visst kan vara?
mvh
Niklas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det finns golvbrunnar med 50 mm anslutning men rörmokaren tog vad han hade, orkade väl inte skaffa rätt grejor.
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tänk på att jag är elektronikingenjör och inte dommare. Har du en sån där golvbrunn där hela vattenlåset går att plocka upp så skulle jag titta och bedömma hur stor kanten är och vilken risk det är.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara