15 090 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Prisol vs. rör-i-rör
Man kan använda en b-press (pressar med ca 7.5 ton) och skarva om man vill, sedan spelar det ingen roll om det är pex eller koppar. Senaste åren har det kommit flera nya sätt att förlägga rör på och en del gamla rävar vill inte lära sig det nya.
Fast skarvfritt är alltid att föredra så långt det går....
Rör med presskopplingar har smäckra. skarvar, som är godkända för dolda installationer. Och att kunna göra rörskarvar utan att använda öppen låga ger stora ...
www.koppar.com/pdf/koppar7_2003.pdf
Rör med presskopplingar har smäckra. skarvar, som är godkända för dolda installationer. Och att kunna göra rörskarvar utan att använda öppen låga ger stora ...
Har sett installationer med presskopplingar. Ser riktigt trevligt ut, en sammanfogningsmetod som ger förutsägbara skarvar snabbt och enkelt. Synd bara att jag inte känner någon röris att låna krimpen av =/husagarn skrev:Man kan använda en b-press (pressar med ca 7.5 ton) och skarva om man vill, sedan spelar det ingen roll om det är pex eller koppar. Senaste åren har det kommit flera nya sätt att förlägga rör på och en del gamla rävar vill inte lära sig det nya.
Dom är inte godkända för dold förläggning längre.husagarn skrev:Man kan använda en b-press (pressar med ca 7.5 ton) och skarva om man vill, sedan spelar det ingen roll om det är pex eller koppar. Senaste åren har det kommit flera nya sätt att förlägga rör på och en del gamla rävar vill inte lära sig det nya.
Det är nog sant. Har för mig att detta ändrades i somras. De är rätt luriga de där klämmisarna. De håller ganska tätt även om de inte är klämda ordentligt (alls). Det gäller att provtrycka ordentligt och kolla noga. Men det gäller iofs med allt. Har själv både RiR och koppar. Komplettering av befintliga system (med skarvning) och tighta installationer = koppar och klämmisar. Nydragning = RiR.
Tänk på att pexslang oftast måste ha större dimensioner än kopparrören då materialtjockleken är större samt att det inte alltid är samma slang för tapp och värme.
Tänk på att pexslang oftast måste ha större dimensioner än kopparrören då materialtjockleken är större samt att det inte alltid är samma slang för tapp och värme.
Och bra är väl det. En av mina kunder ringde mig på juldagen en månad efter att deras omfattande och påkostade badrumsrenovering var klar och sa att det kom vatten ur skvallerröret. Slutade med att rörisen fick öppna väggen från rummet bredvid för att en klämkoppling hade börjat läcka intermittent inne i installationsväggen. Vet fortfarande inte om det var tillverkningsfel eller om rörisen är en klantskalle. Jag lutar åt det senare.S3 skrev:
Klicka här för att svara