Okej ska försöka ta det som en kort historia...
Vi flyttade till hus i november. Egen vattenbrunn och egen avloppsbrunn...
Igår så var det en riktigt fjölig vattenstråle alla kranarna här hemma och imorse inget alls...

tantaloran som bodde inne sa att hon bara varit utan vatten engång på vinter när det varit typ 15 minus i flera dagar... Så kallt har det inte varit i flera dagar nu... Och när hon var utan så sattes det in någon grej med antifrostpryl (ja ni hlr ju hur hemma jag e på det här) så att det inte skulle frysa...

Nu undrar jag hur en sån antifrost pryl ser ut, ifall att hon stängt av den över sommaren å vi inte slagit på den...

Vad gör vi annars??? går ju inte ens spola på toaletten...

Vore tacksam för svar...

stackars dig.

Hade samma problem förra vintern så förhoppningsvis kan jag hjälpa dig om du berättar lite mer om installationen.

Jag antar att du har nåt utrymme där varmvatten beredare och dylikt finns.
Antifrost prylen böra vara en värme kabel.
den kan antingen vara ansluten till en termostat eller bara med stickpropp.
Har du kollat säkringarna till pumpen?

Ta gärna lite bilder eller nåt om du inte vet vad sakerna heter.

Vi har en grundfos apparat... Den och kärlet sitter i ett litet pumphus på tomten, där inne har vi ett litet elelement så att det är varmt där inne...

Har kollat alla proppar, dom är hela... Alla strömbrytare som finns där inne står på... Jag har ingen aning om hur installationen är gjord, eftersom vi är relativt nyinflyttade...
Har backspolat som man ska varannan var tredje vecka...

Men idag när jag testade så kom inget vatten, annars så sprutar det ju vatten i lilla golvbrunnen där inne... Och själva pump manicken låter som en "rinnande toalett" ungefär...

Har försökt ringa till gamla ägaren men hon svarar inte...

Hinner inte gå å fota nu, kanske senare...

Skulle kunna vara så att ledningen från pumphuset till huset inte ligger frostfritt. Då kan man ha installerat en värmekabel i själva röret. Och då finns det en hyffsad chans att inkopplingspunkten är där röret kommer in antingen i huset, eller i pumphuset.

Kolla där röret kommer in resp, går ut. Om där finns något med elsladd.

Ligger pumphuset i anslutning eller över borrhålet.

Har du nåt tappställe i pumphuset.
eftersom du fick en fjölstråle först som sen slutade tycker jag det låter som om det har frusit före trycktanken.
Om du hittar nåt som liknar en trycktank så bör det finnas en trycksäkring nånstans. Min kunde man skruva lite lätt på så kommer det vatten om det finns nåt tryck i systemet.
Skall väl kanse tillägga att jag inte är nån expert på detta men jag fick själv lära mig den hårda vägen så hoppas vi hittar felet.

och hon berättade att hon varit med om detta förut... Då satte hon in en motorvärmarefläkt inne i huset riktat mot där vattnet kommer upp ur brunnen, så funkade det efter ett tag... Så nu sitter en fläkt där inne...

Ska ut å kika efter en tappkran efter maten...

tack för alla era svar, lovar å berätta om det ordnar sej... och gör det inte det så hör ni det oxå...

Yes, äntligen så funkade det att spola på toaletten, så nu har jag sprungit å provat alla kranar igen...

Det verkar som om värmefläkten gjorde susen...

Ska införskaffa värmekabel... Ska kika runt lite imorrn i pumphuset i dagsljus och se om jag hittar några kablar där, annars får vi skaffa såna...

Tack för alla era tips och er hjälp...

Beroende på hur det ser ut så rekommenderar jag först och främst förbättrad isolering runt röret/slangen. Bättre att se till att det inte kan frysa än att hantera symptomet med en värmekabel.

håller med mats, isolera hela pumphuset så behöver du inte oroa dig

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.