3 783 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Markbädd eller minirenigsverk
Jag och min syster funderar på att ha ett gemensamt avloppssystem eftersom våra hus ligger bredvid varandra. Men vilket är bäst? Kommunen verkar gilla markbädd, vet ej varför ännu. Likaså de som jobbar med VA-frågor (en grävare tex som var och tittade på tomterna idag). Jag förstår itne riktigt varför de är emot minireningsverk. Vilka kloka nissar kan man höra med för att få en jämförelse?
Det som spelar roll för mig är till en mindre del anläggningskostnaden, viktigare den totala driftskostnaden, arbetsinsats men också miljöhänsyn. Markbädd lär rena dåligt redan efter några år men å andra sidan kanske reningsverken använder snuskiga kemikalier eller så?
Tacksam för råd!
Det som spelar roll för mig är till en mindre del anläggningskostnaden, viktigare den totala driftskostnaden, arbetsinsats men också miljöhänsyn. Markbädd lär rena dåligt redan efter några år men å andra sidan kanske reningsverken använder snuskiga kemikalier eller så?
Tacksam för råd!
Minireningsverk har en hel del drift och underhållskostnader, såsom kemikalier och service. Jag tror många köper helt enkelt ett servicekontrakt på sin anläggning.
Reningsverken är även dyrare vid installationen.
Bra miniverk renar dock väldigt bra, så ur miljöhänsyn har du nog en bättre lösning där.
Man kan heller aldrig veta hur kommuner plötsligt ändrar sina regler, så husägare kan vilken dag som helst bli ålagda att riva upp sina gamla avlopp och tvingas till bättre och dyrare lösningar.
Men jag har än inte hört talas om någon som blivit tvungen att ta bort en väl fungerande markbädd/infiltration och ersätta med minireningsverk.
Jag rekomenderar:
Avloppsguiden.se
Avloppsguiden.se
Reningsverken är även dyrare vid installationen.
Bra miniverk renar dock väldigt bra, så ur miljöhänsyn har du nog en bättre lösning där.
Man kan heller aldrig veta hur kommuner plötsligt ändrar sina regler, så husägare kan vilken dag som helst bli ålagda att riva upp sina gamla avlopp och tvingas till bättre och dyrare lösningar.
Men jag har än inte hört talas om någon som blivit tvungen att ta bort en väl fungerande markbädd/infiltration och ersätta med minireningsverk.
Jag rekomenderar:
Avloppsguiden.se
Avloppsguiden.se
Klicka här för att svara