4 971 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Inget kommunalt vatten och avlopp
Har en tomt där kommunalt vatten och avlopp saknas och måste ordna det på egen hand. Jag är mycket intresserad av att höra vad andra som varit i samma situation har fått betala för att ordna brunn och avlopp. Allt ifrån borrning till den utrustning som sedan krävs.
En annan fråga som kanske egentligen hör hemma i en annnan tråd är huruvida man kan återvinna hålet som man borrar för vatten till att dra in bergvärme.
En annan fråga som kanske egentligen hör hemma i en annnan tråd är huruvida man kan återvinna hålet som man borrar för vatten till att dra in bergvärme.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Inga problem, men du bör använda ejektorpump i hålet. Bergvärmekollektor får inte skadas.ostersundaren skrev:
Använder själv mitt "bergvärmehål" till bevattning och biltvätt. Utomhusvatten alltså.
Jag har för mig att jag betalade 25000 för avloppet med material och grävning. Det hade nog gått att fixa billigare om jag haft mer tid att jämföra priser.
Brunnen är grävd, den gick på 5000. Sen behöver du en pump, en hydropress lämpligen, för ett par 1000. Beroende på hur bra vatten du får fram kan det behövas ett filter, 15-20000.
Rinkaby Rör har pumpar och kompletta avloppsanläggningar.
Du kommer också att få betala avgifter till kommunen för tillstånd, och du får troligen gräva en provgrop.
Ett tips: kontakta kommunen på ett tidigt stadium. Det är mycket pappersexercis innan du kan börja på att gräva.
Brunnen är grävd, den gick på 5000. Sen behöver du en pump, en hydropress lämpligen, för ett par 1000. Beroende på hur bra vatten du får fram kan det behövas ett filter, 15-20000.
Rinkaby Rör har pumpar och kompletta avloppsanläggningar.
Du kommer också att få betala avgifter till kommunen för tillstånd, och du får troligen gräva en provgrop.
Ett tips: kontakta kommunen på ett tidigt stadium. Det är mycket pappersexercis innan du kan börja på att gräva.
Klicka här för att svara