4 593 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Rördragning
Har några frågor angående hur jag skall tänka när jag skall dra rör.
Jag skall bygga nytt badrum, kök och tvättstuga=mycket vatten men hur skall jag tänka?
Har tre plan,
källaren skall jag ha tvättmaskin och vask med varm och kallvatten
mellanvåningen skall jag ha kök med och vask med varm och kall vatten
övervåningen skall ha badrum med dusch, handfat och toalett
jag har redan byggt ett schakt där avlopp och vatten skall gå.
Behöver nu tips på hur jag skall tänka och vilka dimensioner man skall välja.
Skall jag gå direkt upp till övervåningen med en stam och inte "mellanlanda" i köket utan gå direkt från källare upp till köket?? vilken form av fördelare skall man ha i badrummet?
Alla svar mottages med öppna armar.
Andi
Jag skall bygga nytt badrum, kök och tvättstuga=mycket vatten men hur skall jag tänka?
Har tre plan,
källaren skall jag ha tvättmaskin och vask med varm och kallvatten
mellanvåningen skall jag ha kök med och vask med varm och kall vatten
övervåningen skall ha badrum med dusch, handfat och toalett
jag har redan byggt ett schakt där avlopp och vatten skall gå.
Behöver nu tips på hur jag skall tänka och vilka dimensioner man skall välja.
Skall jag gå direkt upp till övervåningen med en stam och inte "mellanlanda" i köket utan gå direkt från källare upp till köket?? vilken form av fördelare skall man ha i badrummet?
Alla svar mottages med öppna armar.
Andi
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Inte ska du gå med separat ledning upp till övervåningen. Har du spolat fram varmvatten till köket är det dumt att börja om ända från källaren när du ska ha varmvatten på övervåningen.
Prototypen
Prototypen
Personligen hade jag dragit returrör för vvc. Det finns intelligenta pryttlar idag som ser till att vvc-pumpen bara går precis när man öppnar kranen. Detta ger varmt vatten snabbare utan att det kostar så mycket. Det här gäller först och främst ovanvåningen.
Mvh, Peter
Mvh, Peter
måste bara fråga hur du menar för jag fatar inte.Bjarredsbon skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vanlig VVC då går en pump hela tiden och pumpar varmvatten till den fördelare som är längst bort, därifrån går det ett rör tillbaka till VVB där det då värms en aning.RobertC skrev:
Det man då behöver spola är röret från fördelaren till kranen.
Med lite styrning så kan man låta den pumpen stå stilla till dess att kranen öppnas (flödesgivare på inkommande kallvatten) och då pumpar den stora mängder vatten runt i VVC. När returvattnet till VVB är varmt så stoppar pumpen. Det funkar ungefär som så att man man spolar i två kranar samtidigt och får varmvatten snabbare
Prototypen
Klicka här för att svara