Jag har en borrad brunn, 88m djup, tror det är en hydropress (kan inget om sånt...) till den.
Vattentrycket är acceptabelt men inte bra i dusch och kök men till handfatet och tvättmaskinen i badrummet (duschen är där också) är det riktigt uselt. Finns det något bra och helst billigt sätt att öka trycket något?
Nuvarande badrum ska bli tvättstuga och jag tänkte koppla in tvättmaskinen till nuvarande försörjning till dusch men det vore inte dumt att öka på trycket där ändå. Och till nya badrummet vill jag definitivt ha lite bättre tryck.
Varmvattenberedaren sitter i badrummet, men rent logiskt borde inte det spela någon roll, eller?

Jag har sökt på ämnet här men det jag hittar förstår jag inte mycket av tyvärr :-)

Manometern på hydropressen eller om den sitter någon annan stans, vad visar den. Vettigt tryck borde vara 3-6 kg/cm2.

Prototypen

Tack för svar!
Har inte en aning om var manometern sitter. Får väl krypa in under huset och titta om den sitter där möjligen. Måste ändå dit och fixa lite då tidigare ägare har packat in maskineriet i isolering och plast. Ska isolera med lite mindre kondensskapande produkter...

Isolering och plast är inte kondensskapande, det är raka motsatsen. De förhindrar kondens. Vad hade du tänkt använda istället då?

Det var besiktningsmannen som varnade för detta. Föreslog att jag skulle ställa pumpen på t ex en betongplatta och bygga upp runt om med t ex lecablock.

Och då skulle det inte skapas kondens på pumpen? Det låter jättekonstigt. Det är ju normalt så man isolerar rör för att undvika kondens på dem, med isolering och ett tätt skikt längst ut. Är du säker på att du inte missförstod honom?

Jag är säker, jag har det på papper. Välrenommerad och erkänt kunnig besiktningsman.

Okej. Det här är egentligen kanske inte lönt att diskutera, men om han menar att han förhindrar kondens på en kall yta genom att ställa den på en betongplatta så har han fel. Man behöver se till att den fuktiga luften inte träffar den kalla ytan, så därför isolerar man, helst med någonting tätt ytterst så luften inte kommer in i isoleringen. Testa med två kalla ölburkar i badrummet om du vill. Svep in den ena i en handduk och lägg i en plastpåse, medan den andra står direkt i den fuktiga luften. Gissa vilken som det blir kondens på.. Jag har mycket svårt att tro att inte din besiktningsman inte förstått detta.

Jag skulle tro att det är något annat än för att undvika kondens som gör att han hellre vill ha pumpen fri på en betongplatta.

Men det här var ju en bisak kanske, hoppas det löser sig med trycket.:)

...jag förstår vad du menar. Men om jag förstått honom rätt så var det meningen att det skulle vara luftigt men isolerat mot ev frysning. Alltså att man inte packar in ev fukt i en "plastpåse".

Nog om detta. Jag följer hans råd. Förre ägaren av huset har arbetat mycket med besiktningar och han var helt överrens med besiktningsmannen.

Emssal skrev:
Jag följer hans råd.
Ja, det tycker jag absolut att du ska göra. Jag har antagligen missförstått vad besiktningsmannen menade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.