4 847 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Vilka "brickor" behöver jag? Badrumsfråga
Bygger badrum på övervåningen.
Hur löser man det bäst vad gäller inkommande vatten till tvättställ och toa?
Efter kakling så måste jag väl in med ngn slags bricka i väggen? Blir ju dold montering under tvättstället.
Det är pex-rör( heter det så?) Plaströr ialalfall. EJ böjbara utan styva som sjutton. Kapas dessa vid väggen och ngn slags monterningsanordning skruvas i väggen? Gör man det själv om man hyffsat händig men okunnig eller måste en röris hit?
http://www.minhembio.com/bild/141467.jpg
Hur löser man det bäst vad gäller inkommande vatten till tvättställ och toa?
Efter kakling så måste jag väl in med ngn slags bricka i väggen? Blir ju dold montering under tvättstället.
Det är pex-rör( heter det så?) Plaströr ialalfall. EJ böjbara utan styva som sjutton. Kapas dessa vid väggen och ngn slags monterningsanordning skruvas i väggen? Gör man det själv om man hyffsat händig men okunnig eller måste en röris hit?
http://www.minhembio.com/bild/141467.jpg
Är det någon annan än du som satt dit rören är det nog enklast att fråga honom/henne hur det är tänkt. (Är det du själv som planerat bygget blir det svårare...) Den bricka jag har använt för övergång dolt-synligt vill ha större avstånd mellan rören. (Mina var dessutom av koppar.) Mitt var inte svårt att göra själv, men som sagt, det såg inte likadant ut hos mig...
Så där ska det ju inte se ut, man brukar ju ha 40 eller 160 mm c/c på rören, så att de passar till de brickor som finns. Det finns säkert fler avstånd också, men jag tror dessa är standard. Det finns nog inga brickor som passar när rören sitter dikt mot varandra.
Dessutom får man ju inte på manschetter/remsa ordentligt när man sätter rören som de sitter i ditt badrum. De kommer inte bli tätt där.
Vem har dragit rören?
Dessutom får man ju inte på manschetter/remsa ordentligt när man sätter rören som de sitter i ditt badrum. De kommer inte bli tätt där.
Vem har dragit rören?
Fördragna rör från fabrik men sen satte jag upp skivorna och gjorde det osmarta hålet.jon_h skrev:Så där ska det ju inte se ut, man brukar ju ha 40 eller 160 mm c/c på rören, så att de passar till de brickor som finns. Det finns säkert fler avstånd också, men jag tror dessa är standard. Det finns nog inga brickor som passar när rören sitter dikt mot varandra.
Vem har dragit rören?
Det går ju att kapa upp hål och få in manschett och tätning i efterhand.
Täta noggrant med manschett m.m. o sen på med blandarfästet (som iofs är mer en vägganslutning som hamnar under i skåpet då vi har blandaren i tvättstället)?
Blir detta stabilt nog?
Ja, flytta isär rören till 40 mm eller vad det nu ska vara, laga skivan, tätskikta, sätt plattor och sist dit med brickan/brickorna. Det blir bra.
Svårigheten blir dock att rören ju ska vara ordentligt fästa bakom skivan, och det kanske blir svårt att göra utan att plocka ner hela skivan. Det vet du bättre än jag.
Svårigheten blir dock att rören ju ska vara ordentligt fästa bakom skivan, och det kanske blir svårt att göra utan att plocka ner hela skivan. Det vet du bättre än jag.
Det finns fixturer som man ska montera innan man gipsar igen väggen. Med dessa kan man bocka röret så det kommer ut i 90 grader mot väggen.
Då kan man fästa dem så de kommer ut med rätt cc mått också.
Dessa fixturer ser lite olika ut beroende på vilket fabrikat på pex-rör man använder. Kolla med dem som monterade dit slangarna.
Då kan man fästa dem så de kommer ut med rätt cc mått också.
Dessa fixturer ser lite olika ut beroende på vilket fabrikat på pex-rör man använder. Kolla med dem som monterade dit slangarna.
Klicka här för att svara