År det skillnad i kvalitet på rördetaljer typ klämringskopplingar, kranar, rör etc.
Det är ju billigare på Biltema eller Claes Olson jämfört med proffsbutiker. Jag menar, ska man välja det dyrare för att kunna sova om natten eller?
 
Jag har ingen större erfarenhet men gillar att få tag på "bra grejor". Tycker det är klar skillnad på finish på billiga styckförpackade kopplingar som man hittar på byggvaruhusen och exempelvis Rinkaby Rörs kopplingar. De senare är de jag använt mest. Även om de inte skyltar med märket står det på kopplingarna (Ozzo, Izzo, Azzo eller nåt sådant) och det gick att hitta monteringsanvisningar för dem på nätet.
 
Jag skulle inte köpt rör på biltema.

De är riktigt billiga men de är inte godkända för inbyggnad (står tom på deras hemsida) och när det gäller vatten så vill jag ha rör som håller tät även om några år.


/Erik
 
Jag köpte prisolrör på Clas Ohlsson, vi ska inte använda dom till ingjutning så det spelade inte så stor roll, men när jag var på en ”proffsbutik” såg jag att rören som dom sålde var exakt samma, förpackning och allt, men näsan 3 ggr så dyrt.
 
Funderat på kompromissen att beställa på nätet? Finns ett flertal postorderfirmor och de för enligt min erfarenhet bra prylar även i de fall då de inte anger RSK-nummer eller märke på prylarna.
 
FlyHigh skrev:
Jag skulle inte köpt rör på biltema.

De är riktigt billiga men de är inte godkända för inbyggnad (står tom på deras hemsida) och när det gäller vatten så vill jag ha rör som håller tät även om några år.


/Erik

Nu är det ju på det viset att inga rörkopplingar för vatten får byggas in, därav varningen hos Biltema.
 
Jag köpte klämringskopplingar på biltema för några år sedan och de var allt annat än bra. Drog sönder ett par stycken och åkte och köpte"riktiga grejer".
 
Jag har köpt kopparrör, koppligar, klämringar och så på Biltema till vår installation av gasspis. Det har hållt gastätt i sex år nu så ren skit tycker jag inte att det är :)

Själv tycker jag att "proffsbutiker" är litet väl bra på att ta betalt och som Gusan sa så hittar man ibland *exakt* samma grejer där mycket dyrare. Jag kan acceptera litet dyrare och betala för deras (oftast) bättre kunnande men inte vill jag betala 3ggr så mycket för samma grejer.
 
OlaF skrev:
Jag har köpt kopparrör, koppligar, klämringar och så på Biltema till vår installation av gasspis. Det har hållt gastätt i sex år nu så ren skit tycker jag inte att det är :)

Själv tycker jag att "proffsbutiker" är litet väl bra på att ta betalt och som Gusan sa så hittar man ibland *exakt* samma grejer där mycket dyrare. Jag kan acceptera litet dyrare och betala för deras (oftast) bättre kunnande men inte vill jag betala 3ggr så mycket för samma grejer.
Hmm... hoppas inte du har använt klämringskopplingar på gasledningen...
Och jag antar att det är biltemas prisolrör som diskuteras här, och de är inte godkända för inbyggnad även om man drar utan dolda skarvar.
För att de ska vara godkända krävs att de är typgodkända, och det är inte dessa rör
 
lordi skrev:
Hmm... hoppas inte du har använt klämringskopplingar på gasledningen...
Och jag antar att det är biltemas prisolrör som diskuteras här, och de är inte godkända för inbyggnad även om man drar utan dolda skarvar.
För att de ska vara godkända krävs att de är typgodkända, och det är inte dessa rör
Varför ska man inte använda klämringskopplingar till Gas? Är ju det enda som används till Husvagnar o husbilar i princip så jag förstår inte varför det inte skulle fungera i hus/lägenhet också med klämkopplingar?
 
Jag har klämringskopplingar på gasen, ja... precis som jag fick det beskrivet för mig att man skulle göra innan jag kopplade in det. Jag tror inte man får bygga in några gasledningar i efterhand alls, utan de ska ligga utanför väggar så att ev. läckage upptäcks så snabbt som möjligt.
 
OlaF skrev:
Jag har klämringskopplingar på gasen, ja... precis som jag fick det beskrivet för mig att man skulle göra innan jag kopplade in det. Jag tror inte man får bygga in några gasledningar i efterhand alls, utan de ska ligga utanför väggar så att ev. läckage upptäcks så snabbt som möjligt.
Man får faktiskt bygga in gasledningar i vägg, men de skall vara ventilerade i både ovan och underkant och ut genom eventuella köksluckor. Vid horisontell inläggning krävs att röret ligger skyddat med ventlilering i skyddsslang.

Råkade ställa denna fråga till en gaskille i veckan, men övergav snabbt min tanke att fräsa in gasledningen i tegelväggen. Väsentigt lättare att lägga den i golvsockelnivå och ventilera sockeln. Stående ledning kommer jag dock bygga in i vägg och ventilera enligt alla konstens regler.

Ta inte detta som en fullständig beskrivning, utan kontakta ngn med gasbehörighet från lista på Gasföreningen som även måste göra arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.