Hej

Har idag ingen brunn i källaretrappen utomhus. Finns idag ett litet håll borat in och sedan rinner det i en ränna till en golvbrunn inne i källaren. Denna lösning fungerar inte så bra då fallet på rännan inte är bra hela vägen, så det brukar samlas vatten lite överallt i källaren när det regnar mycket.

Nu ska jag dock dränera runt huset, och tänkte då bila upp "golvet" i källare trappen och gjuta ett nytt med en brunn.

Så, ska jag ha en brunn eller en spygatt, plast eller gjutjärn??
Om jag kör med spygatt (en brunn borde frysa sönder??), ska man göra ett vatten lås en bit ut då??

Ska detta anslutas till dagvatten eller spillvatten???

Mvh
Fredrik

Vår rörmokare har rekommenderat oss att inte i något läge dra in vatten som ska ledas bort utanför huset in i det.
Han tycker att vatten utanför huset ska hållas utanför och det verkar ju rimligt tycker jag också. Så vi kommer att ansluta vår "golv"-brunn ute till dräneringen. Vår dränering är sedan på andra sidan huset ansluten till dagvattnet/avloppet, för det är tillåtet att göra så i vårt område. Jag skulle gissa att det blir typ en spygatt med någon form av galler för löv och sånt, förmodligen i metall. Vet inte riktigt hur utomhussakerna ser ut.

Plast, spygatt, till dränering/dagvatten. Jag skulle dessutom lägga i en värmekabel i betongen så man kan tina upp dräneringen på våren.

Prototypen

Kan man koppla spygatten på dräneringsröret?? Hade varit smidigt då det kommer att gå på andra sidan källartrappsmuren...
Annars måste man lägga ett markrör bredvid dränröret och i värsta fall djupare än dränröret???

Och andra sidan är det kanske dumt att leda in onödigt vatten i dränrör???

Någon som vet hur man brukar göra???

I vårt hus är spygatten kopplad på dräneringen då dagvattnet från stuprör ligger betydligt högre upp även efter omdränering.(gammalt hus). Man får anpassa efter förutsättningarna som finns och det kan inte bli några mängder vatten då du troligtvis också har ett taköverhäng som tar en del av vattnet. Brunn med vattenlås har du bara på avlopp/spillvatten för att undvika lukt. Blev svar på två inlägg.

Jag hade samma problem när jag dränerade om nu i sommar, fanns ingen chans att få in vattnet från brunnen längst ner i källartrappen in i dagvattnet så det fick gå i dräneringsröret. Dagvattnet ligger ju ovanfär dräneringsröret och golvet längst ner i källartrappen strax ovanför dräneringsröret. Innan jag valde denna lösning rådfrågade jag leverantören av dräneringsmaterialet (Isodrän) och fick till svar att det inte skulle vara några problem att leda under små mängder vatten i dränröret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.