M
Mats: Opps.... Fixat
5 svar · 8,2k läst
M
P
PatrikJ: Tackar! Det går ju snabbare att fråga här ! =) Ska nog läsa också..... / PJ
2 svar · 3,5k läst
kinshasa
kinshasa: Som nybörjare köpte jag " Gelia VVS-skola" på DVD ( knappt 40 pix på Jula ) och jag måste säga att det för en oinvigd känns som en mycket hjälpfull och lättförståelig inledning till vattenledningarnas härliga värld. Saklig och med en överskådlig indelning i olika avsnitt. Rekommenderas varmt ( för de som ännu inte tillhör VVS-veteranerna....:- ). Mvh Jörgen
0 svar · 4,5k läst
S
sjalvdrag: Tänkte flytta på hydropressen för att få lite struktur i källaren. Som det är nu står allt lite hur som helst, hydropress i ett rum,expansion i ett rum,panna i ett rum, det enda rummet med avloppsbrunn är den där expansionen står. tänkte göra en brunn i pannrummet och flytta in allt där. Frågan är om inkommande vatten från borrhål till hydropress. Som det är nu står
0 svar · 1,0k läst
Z
zadrac: Tack för ditt svar, ByggaNytt. Om du kollar mina ritningar så ser ungefär hur jag tänkt mig huvudstammenskall gå. Vara bara osäker på om det var ett alternativ. De röda prickarna är stammen. Och jag menade lodrätta stammen :))) Bo
4 svar · 10,1k läst
·
A
andersmc: Jag tog in offerter för ett par år sedan och det var i storleksordningen 30000 - 60000. Det spelar väldigt stor roll -som du säkert inser - hur djupt man måste borra och vad man borrar i. Det är billigare om man borrar genom berg, eftersom det då inte behövs något insatsrör. De flesta borrare levererade även pump etc, men vill du kolla på priser kan jag rekommendera Rinkaby Rör. Var
1 svar · 2,0k läst
O
odsmal: Tack för tipset!
3 svar · 1,6k läst
S
saho: Tack för svaren! Vi valde att bila upp 4 klinkerplattor i källargolvet, och har nu både golvbrunn OCH separat köksavlopp! mvh Sara
3 svar · 7,5k läst
S
sponken: Har själv spolat våra rör med en högtrycktvätt utrustad med en spolslang. Det fungerade superbra! Har du en högtryckstvätt så lönar det sig att köpa slangen för en tusenlapp. Köp en så lång som det bara finns (brukar vara ca 15 meter) lycka till !
3 svar · 2,9k läst
P
Pasta: [citat] Det räcker bra och är enkelt :-) Men det kan vara bra att ha någon form av larm som talar om när vatttennivån blir för hög. Det görs enklast med en nivåvippa som ligger lite högre än den som styr pumpen sedan sätter du en larmtablå med en lampa som lyser när vippan bryter. /Patrik
1 svar · 6,7k läst
phl
phl: Jag inbillar mig dessutom att ett avloppsrör delvis tätar sig själv med allt mög som rinner genom det =)
8 svar · 3,9k läst
imported_MaPe
imported_MaPe: Tackar för svaret, rir är inte intressant än. Vattnet kommer in i källaren och jag ska bara göra ett litet "hus" till filter ovh hydropress eftersom det står nere i förkällaren till jordkällaren. Vill inte ha kondes risk och frysrisk. Kommer att göra all koppling där med plast nu för att senare fortsätta in i huset. Det du skrev har jag oxå förstått att det är som gäller, men
2 svar · 12,0k läst
B
BAS: Kolla in Jula om ni vill ha billig mugg och kan ställa den på plats själv.
2 svar · 6,1k läst
M
Moses: Okej, det låter bra! Tack för era svar!
3 svar · 2,4k läst
D
dalle: Klockrent tips, tack! Gick och hyrde en av K-Rauta för 25:-
2 svar · 1,7k läst
J
JonasHolm: Det var det jag var rädd för. Det just gott om som jag har ont om... Blir till åka och hyra en borr och borra i betongbjälklaget och sätta rör i taket i källaren istället. /Jonas
2 svar · 2,8k läst
·
F
Fredrik_: Jag har två olika slingor, åt olika håll i huset kan man säga. Vanliga 15mm Cu-rör till sista tappstället, 12mm som retur. Förstod inte riktigt vad du menade med "speciella" rör. Det blir ju tre rör istället för som brukligt två fram till ex köket, men det är det värt.
5 svar · 11,1k läst
Consensus
Consensus: Det finns flera olika slags gängtätning beroende på bland annat grovlek på gängor samt vilket moment man önskar vid isärtagning. Strunta i "konsumentprodukterna" och kila in på en maskinaffär eller liknande och köp en flaska 577. Det är den bästa kompromissen in min mening. Dessutom är det godkänt för livsmedel.
30 svar · 15,4k läst
tussee
tussee: Har nyligen köpt en begagnad hydropress, tank tycker ni att jag ska skruva ur blåsan och göra en rengörning av den.
0 svar · 3,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Huvudet på spiken. Du kan dessutom byta ut innerröret. :D
3 svar · 1,1k läst
A
Amarace: Jula har den så du kan skicka efter eller köpa i deras varuhus.
2 svar · 3,0k läst
K
kallenilsson: Har nyligen köpt sommarstuga (som jag tänkte använda lite på vintrarna också). när vi var i huset under helgen visadee det sig att något hänt med blandaren i duschen. När vi slog på vattnet in i huset så började det spruta vatten i duschen. trots att inte kranen var på. Det sprutade vatten ur alla tänkbara skarvar på blandaren, men inget vatten kom ur slangen. Det var dock ingen
0 svar · 2,0k läst
E
el_richard: 3 - 4 meter det är lungt, ingen fara, vi hade våran 20 meter bort i en kulvert i förra kåken. Använder du klenare rör så kommer värmen fortare, men fylla upp ett badkar tar längre tid.... Värme kabel under rören, tänk på att du behöver ett avloppp eller likn i garaget, (för vattnet som kommer att sippra/droppa från tanken).. /Lycka till
1 svar · 6,6k läst
E
el_richard: Som "prototypen" skriver: Glasögon hammare eller om du e lite klen en rejäl slägga Lycka till
2 svar · 5,1k läst
Fotografen
Fotografen: Just, det var så det var...om det ändå måste grävas till brunnen skulle jag fundera på att ha en helt egen anläggning dvs bottenventil, sugslang, pump,hyrofor/hydropress och tryckbrytare. (Så är det endast själva brunnen kvar att ev bli osams om...)
13 svar · 3,5k läst
B
BAS: Glöm inte att fästa förlängningen så att inte röret vibrerar och till slut går av p.g.a. metallutmattning..
3 svar · 1,9k läst
W
waya: Var i butiken och frågade, dom var lika undrande dem och trodde paketet var fel förpackat, de sa att jag skulle använda 8mm stödhylsor istället...
1 svar · 6,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: 700mm räknat på att ett 'normal'badkar är ca 500 högt. Det viktigaste är att inte utkastaren går ned inne i badkaret utan att badkaret skall kunna gå att dras ut.
1 svar · 3,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: 100år? Jag byter dom i alla fall mest pga en bättre förläggning så framkomlighet och service blir lättare.
3 svar · 7,1k läst
H
husagarn: Värmesystem = slutet system oftast lägre tryck än dricksvatten har alltid varit ok att skarva dolt men man bör undvika om det är möjligt men inget krav. Dricksvatten = fylls på med brunnsvatten eller kommunalt (liknande) en skarv som läcker kan få förödande konsekvenser då det inte tar slut som ett värmesystem gör. Sedan EU-inträdet har sverige fått lätta på en del regler i
6 svar · 15,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.