Hejsan,
För de som på detta forum ev följt mina äventyr med mitt vattensystem, är läget nu följande: den trasiga backventilen är funnen och bytt (och fråga helst in var den satt... :)) , ny backventil monterad i slutet på slangen, systemet pumpar vatten, men bara hjälpligt.

Jag har provtryckt systemet med kompressorn (luft, alltså) och det har hållit tätt. Med lite hjälp av mig får pumpen upp trycket i 3.5 bar och systemet håller detta tryck, senast hela natten. Men... jag måste alltså hjälpa pumpen genom att stänga av den när trycket slutar stiga, och öppna en kulventil på sugsidan och släppa ut luft. Därefter pumpar pumpen upp ytterligare 0.2-0.5 bar (berorende var på skalan trycket befinner sig, mindre ökning ju högre tryck i systemet) och så måste jag släppa ut luft igen, osv, 6-7 ggr. Till slut kommer systemet upp i det tryck vid vilket tryckströmbrytaren bryter.

Frågor:
1. kan det vara så att systemet är tätt för tryck, men släpper in luft när pumpen suger?
2. om så, hur lokaliserar jag var luften sugs in?

// MVHMF

Staffans2000
1. Det kan det mycket väl vara.

2. Gå igenom alla skarvar, efterdra etc. Tråkigt jobb, då det kan vara stört omöjligt att se var det läcker. Om det ej hjälper, får du byta del efter del, tills det slutar att läcka.

Göran.W
Hej om det är tätt vid tryckning är min misstanke att skovel hjulet i pumpen kaviterar pga beläggningar eller någon skada på skovelen och då bildas det luft i pumpen, vilket jag råkat ut för.
Om möjligt prova med en annan pump.

Det kan ochså vara så att en ev läcka tätas när du trycker slangen med tryck luft med högt tryck testa med ett lågt tryck istället, ett inte helt ovanligt fenomen på lastbilar dom läcker men bara vid låga tryck inte vid höga.

Mvh Göran

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.