Hej. Har ett 1½-plans hus med hel källare där jag slängt ut oljepanna till förmån för en frånluftsvärmepump, och i princip alla tidigare ventilationsrör som tidigare gick upp i skorsten och diverse huvar (självdrag) går nu ner till pannrummet i stället. Vill nu lägga igen så många huvar som möjligt, och skall också ta bort skorstenen förstås. Men jag har 2 avloppsluftare, en på var sida av huset, som betjänar toa+kök respektive 2 toa. Båda dessa går upp i huv/skorsten på respektive sida som sitter ute i 'halvplanet', dvs det triangelformade utrymme som 'blir över' ute i sidorna på överplanet. Jag vill inte ha fler hål i taket än nödvändigt, så min tanke är att dra upp dessa till vinden och låta dem gå ihop alldeles under taket och sedan ut på utsidan. Det blir förlängning av rören med 5-7m på varje för att nå en gemensam lämplig punkt. Rören är 50 resp 75mm i diameter. Har redan dragit upp det smalare röret (som kanske borde vara känsligast) på vinden, dvs förlängt det med till att börja med 4m, och inte märkt några negartiva effekter (i toastolen t ex) än så länge. Tror ni detta kommer att funka, eller kommer systemet att 'köva sig' p g a de ökade rörlängderna och/eller att de går ihop (till 110mm) alldeles under taket? Tacksam för synpunkter och råd.
 
gör precis som du har tänk, dra ut 75 pp rör genom ytter taket
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.