Vatten & Avlopp
Someone: Hej! Undrar lite över hurvida man får skarva värmeledningar i väggar och bjälklag och vilka material som är tillåtna. ex är det tillåtet med typen av pressade kopparkopplingar!? Och var kan man läsa mer om regler för det här?
Olmen: Har kollat i rörgraven nu och vattnet har sjunkit undan. Jag tror att det kommer att lösa sig på "naturlig" väg. Vi kommer att leda vattnet från stuprören 45 grader ut från huset i var sitt hörn och avsluta med en liten "grushög". Dräneringen får ledas ned i avloppsgraven.
BAS: Kolla in var du har avluftningen, d.v.s. någonstans där avloppet går ut i det fria. Alternativt så sitter det en ventil någonstans som (normalt) släpper in luft då det blir undertryck i systemet. Den kan ha fastnat.
lordi: Det finns fixturer som man ska montera innan man gipsar igen väggen. Med dessa kan man bocka röret så det kommer ut i 90 grader mot väggen. Då kan man fästa dem så de kommer ut med rätt cc mått också. Dessa fixturer ser lite olika ut beroende på vilket fabrikat på pex-rör man använder. Kolla med dem som monterade dit slangarna.
andersmc: Du "får" göra alla VVS-arbeten själv. Till skillnad mot el, där du måste vara behörig. (Även om det finns många som kopplar själva ändå, har jag hört ryktas.) Den enda restriktionen med VVS jag hört talas om är att du inte får ansluta dig till kommunens ledningar utan att vara behörig. Detta kan säkert variera mellan kommuner. Sen kanske försäkringsbolagen har någon slags
Lekkamraten: [citat] Man får faktiskt bygga in gasledningar i vägg, men de skall vara ventilerade i både ovan och underkant och ut genom eventuella köksluckor. Vid horisontell inläggning krävs att röret ligger skyddat med ventlilering i skyddsslang. Råkade ställa denna fråga till en gaskille i veckan, men övergav snabbt min tanke att fräsa in gasledningen i tegelväggen. Väsentigt lättare att
MattiasP72: Hittade dessa: http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp2VVS.pdf http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf Har inte läst dessa utbildningskompendium själv, bara mycket snabbt ögnat igenom dem. Men jag gissar att den första länken kan ge dig en del matnyttig kunskap. Lycka till!
jon_h: [citat] Ja, det tycker jag absolut att du ska göra. Jag har antagligen missförstått vad besiktningsmannen menade.
Ixy: Det som är lurigt med infiltration är att reningen avtar efter ett antal år, du som användare märker ingen skillnaden men reningen avtar mer och mer för varje år.
BAS: Här i Sth brukar man få räkna med 1000:- timme inkl mtrl. Det skulle motsvara 3 dagars jobb, ganska snabb och duktig röris m.a.o. Slå till för 17.
BAS: Antingen så sätter du dit ett i gjutjärn eller i plast. Skarvningen är i alla fall liknande, med klammer över rören. Du måste vara noga med att såga rakt så att det går smidigt att skarva. Om det gamla röret är "mycket gammalt" så kan det bli problem med att det är för kexigt att använda.
aggen: [citat] Ok, skall ändå renovera kök och badrum med nya golv och kakel.
JonasHolm: Hej! Håller på att dra avlopp för köket. Det jag undrar över är om det finns något standardmått för hur långt ut från väggen som avloppet skall komma upp. Man vill ju inte att avloppet skall ta i sopsorteringslådorna. Jag ska även ha en så kallad diskmaskinspelare (upphöjd diskmaskin med låda under) från Ballingslöv, så jag undrar om det finns plats att dra upp avlopp bakom
Mats: Lite geoduk på en ram ungefär som ett durkslag kanske? Kunde man fästa det på någon typ av större golvbrun så borde det ju funka. Alternativet vorde någon typ av tvåkammarbrun där det får sjunka till botten och sen får man tömma någon gång ibland. Frågan är också om du bör/måste ha en oljeavskiljare
Ardexsmitten: Om jag uppfattar det rätt, så har ni blivit rekomenderade detta system för att spara vatten. Hur skall ni klara resten av vattenförsörjningen, om det antas att det inte skall räcka till en vanlig toalett? Orsaken till att man väljer vakuumsystem brukar vara att man inte har möjlighet att bygga ett konventionellt system med fall i.
Shukokai: Dusch 0,2 l/s Bad 0,4 l/s Tvättställ 0,1 l/s Kök 0,1 l/s Wc 0,1 l/s normflöde (Qn) Pex 20 eller Cu 22 till övervåningen sätt av pex 16 eller CU 15 till köket Pex 16 eller CU 15 i källaren.
Mats: Vissa golvbrunnar har också ett litet hål för rensband och dylikt som det ska sitta en plugg i. Lossnar/glappar den pluggen så får man samma effekt.
Marlen Eskilsson: OK, nu tror jag att Salmiak har fått svar på sin fråga och låser tråden.
gaia: gulorange är järnoxid = rost som har lösnat från tankens järnyta. Eller är tanken av koppar? Du får det inte bort med att vänta ut. Töm den rostiga vatten, spola och fyll med färskt vatten .... det bör hjälpa. gaia
hempularen: Det är väl klart att du har vattenlås på ett köksavlopp. Det sitter normalt under diskbänken, men som påpekades ovan, du får ju ett rör som är öppet nedåt utan lås i den änden, det kommer att ge lukt.
RobertC: Håller på att ska byga ett badrum på ovanvåningen. Och undrar hur vad man dra för slang lättast. är det pex eller? ska även dra till toa på nedervåning dra man separata slangar till till varge toa eller dra man ett par till toan sen fortsätter man med dom till andra badrummet på ovan våningen?
andersmc: Det beror väl lite på hur mycket de ska kolla, men 300 brukar ett vanligt prov kosta. Du kan kolla med företag som säljer filter. Det finns någon som erbjuder gratis vattenprov.
prototypen: Oavsett blandat eller inte så håller galvade järnrör inte för evigt. Jag har haft koppar, galv och sedan koppar igen och det har fungerat oavsett ordningsföljd. Ni skiljer på koppar, mässing och galvat, koppar är koppar och galv är zink. Mässing är en blandning av dessa material. Frågeställaren har sagt att han har 16 mm stålrör men det är jag lite tveksam till, jag tycker man
Jesca_j: Jag tolkar det som att det funkar med en diskmaskinsvinkel. Kolla på sidan 21 i samma .pdf.
anaitis: Är du säker på att det kommer enbart från luckan? Jag har varit med om både porer i gamla järnrör och skarvar som öppnat sig bara liiite. Bägge varianterna kan ge MKT lukt.
Mats: Jag har ingen anning om varför men jag fick betala 30' för bara vatten och då var det kraftig rabbat då de kunde ansluta huset när de grävde ned stamledningen
PatrikJ: Tackar! Det går ju snabbare att fråga här ! =) Ska nog läsa också..... / PJ
kinshasa: Som nybörjare köpte jag " Gelia VVS-skola" på DVD ( knappt 40 pix på Jula ) och jag måste säga att det för en oinvigd känns som en mycket hjälpfull och lättförståelig inledning till vattenledningarnas härliga värld. Saklig och med en överskådlig indelning i olika avsnitt. Rekommenderas varmt ( för de som ännu inte tillhör VVS-veteranerna....:- ). Mvh Jörgen
sjalvdrag: Tänkte flytta på hydropressen för att få lite struktur i källaren. Som det är nu står allt lite hur som helst, hydropress i ett rum,expansion i ett rum,panna i ett rum, det enda rummet med avloppsbrunn är den där expansionen står. tänkte göra en brunn i pannrummet och flytta in allt där. Frågan är om inkommande vatten från borrhål till hydropress. Som det är nu står