Jag har en 3kammarbrunn som fyllts på alldeles för snabbt sedan sista tömningen tycker jag.

Är det typ något man kan göra själv,peta bort skit med en pinne eller så?Eller måste man ta hit slamkillen,Tömmer dom bara eller kan dom rengöra lite också?Jag är inte riktigt bra på hur den är konstrurerad.men det är 3brunnar med lock den första är hyfsat full den andra har 3 kammare ser ok ut,det som man kan se.Den tredje brunnen innehåller bara vatten och når inte upp till utloppröret riktigt,så det verkar inte vara infiltrationen som är tilltäppt eller?
Nån som är bra på det här?

En normalstor brunn (2m2) brukar klara ett år för en enfamiljsbostad. Behöver man tömma oftare ringer man renhållningen på kommunen och beställer.

Vad menar du med full? En trekammarbrunns konstruktion gör att den ser 'full' ut om man kollar i den eftersom slammet normalt flyter ovanpå vattnet. Först när slamkakan i första brunnen är så tjock att det praktiskt taget inte finns nåt vatten under den kan man påstå att den är full. I kammare 2 och 3 ska man inte ha nåt slam.

Ta kontakt med din kommun och be dom skicka vad dom har om instruktioner etc om enskillda avlopp.

Ett tips är att inte använda dasspapper av typen "Recycled - En Hel Bal För 16 Kronor". Detta papper bryts inte ner i vatten och lägger sig som ett lock på vattnet vilket gör att iallafall min trekammarbrunn sätter igen varvid det bara är att ringa sugarmannen.

Jag kom på att man kan skjuta upp tömningen en aning om man luckrar upp denna sörja emellanåt. Ta en bräda och spika på en mindre bräda längst ner så att den bildar ett T, av med locket och tryck ner geggan i vattnet tills det blir upplöst. Ingen trevlig uppgift, men vad gör man inte för att spara en tusing som man sen kan köpa en ny fin leksak i verkstan för istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.