Hej alla!
Jag har köpt ett hus där det fins rötter i avloppet. Detta resulterar i att det minst en gång innan jag köpte huset har blivit baksug, var på vattnet i avloppet har kommit upp i källaren.

Nu är det tyvärr så att komunen hävdar att det inte är deras problem då ledningen (enlight dom) inte är deras.
Jag blev uppringd av en VA-Tekninker som då sa citat: "Vår förra chef anser att det inte är vårt avlopp då vi har en uppsamlingsbrunn längre ner.
Jag vet inte hur det ligger till med detta, där av denna fråga. Jag tycker dock att det borde vara kommunens ansvar.
Jag har en VA last på min fastighet, men innebär det att jag måsta laga nåt som nån annan har ansvar för bara för att det råkar ligga i min jord?

bildförklaring följer:
1:Mitt hus.
2:Brunnen utanför mitt hus.
3:Komunens uppsammlings brunn.
4:Min granne vars avlopp okså ansluter till brunn 2

Hoppas nån kan ge mig klarhet i detta och om det är till min fördel.
Hur presenterar jag det för komunen, vart går jag om dom inte vill lyssna på det örat?
Med vänliga hälsningar
Eric

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit med om några stopp, och då var det en enkel regel: är det innanför tomtgränsen är det mitt problem, är det utanför så är det kommunens. Men i mitt fall var det enklare, för mitt avlopp gick rakt ut och anslöt till stamledningen under gatan. Om jag tolkar din ritning rätt så går avloppet inne på din tomt. Detta avlopp använder både du och din granne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.