10 831 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Vad är fel?-hydrofor-pump-brunn
För ett par dagar sedan hade vi plötsligt inget vatten i kranarna hemma och pumpen gick högljutt och konstant. Stängde av strömmen till pumpen ngn minut för att den inte skulle gå torr eller skära (hade inte en aning om vad felet var då vi är nyinflyttade och aldrig sett en pump el hydrofor innan).
När jag satte på strömmen hade vi vatten igen i ett par dagar, men nu är det tomt i kranarna igen.
HAr läst mkt här på forumet och stängt av pumpen, tömt hydroforen helt (var inte mkt att tömma) och stängt till/frånspaken på hydroforen. Trycket går då upp i nästan 1 bar(var lite över 3 bar när det funkade som det skulle innan) men sedan händer inget mer och så fort man sätter på till/från spaken på hydrofor så sjunker trycket igen till nästan 0. Minimalt med vatten finns då i ledningarna igen.
Vad mer kan jag testa? Hjälp snälla
När jag satte på strömmen hade vi vatten igen i ett par dagar, men nu är det tomt i kranarna igen.
HAr läst mkt här på forumet och stängt av pumpen, tömt hydroforen helt (var inte mkt att tömma) och stängt till/frånspaken på hydroforen. Trycket går då upp i nästan 1 bar(var lite över 3 bar när det funkade som det skulle innan) men sedan händer inget mer och så fort man sätter på till/från spaken på hydrofor så sjunker trycket igen till nästan 0. Minimalt med vatten finns då i ledningarna igen.
Vad mer kan jag testa? Hjälp snälla
Nädå där finns vatten, det har vi kollat 
Fick igång trycket i hydroforen efter att ha testat massa olika saker men nu är vattnet lite gul-grumligt (var först brunt när vi fick igång det) Trycket faller igen efter att vi spolat vatten en stund ...
Fick igång trycket i hydroforen efter att ha testat massa olika saker men nu är vattnet lite gul-grumligt (var först brunt när vi fick igång det) Trycket faller igen efter att vi spolat vatten en stund ...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det skulle kunna vara för lite luft i hydroforen. Då sjunker trycket snabbt när man spolar.
Alternativ kanske backventilen som kärvar. Kan ge grumligt vatten. Även kanske en otät koppling i brunnen.
Det är vad jag kan komma på nu.
Alternativ kanske backventilen som kärvar. Kan ge grumligt vatten. Även kanske en otät koppling i brunnen.
Det är vad jag kan komma på nu.
Hmm jag har inte en aning. Öppnade inspektionsluckan på hydroforen och kunde plocka ut stora rostklumpar, det var riktigt brunt och grisigt därinne. Nu när vi stängt samman allt igen så dtår trycket på 2 på hydroforen men pumpen har lagt av totalt och går inte igång..
Börjar kännas som om det är dags att byta hela kitet eller?
Börjar kännas som om det är dags att byta hela kitet eller?
Kan du se om det sprutar vatten kring pumpaxeln när den går? är så fallet kan pumpen vara sliten. Jag har nyss bytt ut min pump mot en dränkbar. Bytte samtidigt ut det gamla hydroforkärlet i galv mot ett i rostfritt plus att vi bytte ut avstängningarna och tryckströmbrytaren. Kan säga att det blev väldigt bra . Det kan vara skräp i baeckventilen men det skulle inte förvåna om det är pumpen som gjort sitt. Nu förutsätter jag att det är vatten i källan som du påstår
Klicka här för att svara