4 506 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Golvbrunn i tvättstuga
Behöver lite hjälp. Har precis installerat en vedpanna och då ville rörmokarn ha en golvbrunn i närheten av den för det vatten som kommer från övertrycksrör (eller vad det heter) osv... och ifall den nu skulle paja och släppa ut allt vatten i pannrummet. Hade turligt nog lite fall mot en punkt i pannrummet där jag bilade upp för brunnen. la ett 15cm brett spår till den gamla brunnen i tvättstugan, som ligger i rummet bredvid. där hackade jag upp den gamla gjutjärnsbrunnen (och upptäckte att det var nåt gammalt tegel/lerrör typ). rörisen hackade in en bit på röret för att fixa anslutningen mellan lerrör och nya plaströrsinstallationen. allt ligger nu klart att gjuta igen... så nu min fråga:
Ska jag gjuta betong runt röret eller ska det ligga i en bädd av sand och nån cm betong i golvhöjd (känns som det senare vore smidigare om det måste fixas i framtiden)?
Enligt instruktionerna till golvbrunnen ska den gjutas in helt, men hur mycket ska hackas upp runt? Ska plasten ligga i nivå med golvet eller något sänkt? Har sett att man bör lägga nåt tätskikt runt brunnen i tvättstugan om nån månad... hur lång runt?
hjälp emottages tacksamt.
Ska jag gjuta betong runt röret eller ska det ligga i en bädd av sand och nån cm betong i golvhöjd (känns som det senare vore smidigare om det måste fixas i framtiden)?
Enligt instruktionerna till golvbrunnen ska den gjutas in helt, men hur mycket ska hackas upp runt? Ska plasten ligga i nivå med golvet eller något sänkt? Har sett att man bör lägga nåt tätskikt runt brunnen i tvättstugan om nån månad... hur lång runt?
hjälp emottages tacksamt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Du ska täta mellan keranikröret och plasten med bruk, sedan kan du ha sand och sedan laga betonggolvet.
Golvbrunnen får inte vara högre än golvet runtom, mao bättre 5 mm under eller mer.
Betong runt om, hugg upp så mycket som behövs för att få ner betongen, typ 2 cm eller mer.
Tänk på att golvbrunnen blir som en båt, den vill flyta upp ur betongen, lägg på något tungt.
Protte
Golvbrunnen får inte vara högre än golvet runtom, mao bättre 5 mm under eller mer.
Betong runt om, hugg upp så mycket som behövs för att få ner betongen, typ 2 cm eller mer.
Tänk på att golvbrunnen blir som en båt, den vill flyta upp ur betongen, lägg på något tungt.
Protte
menar du att jag ska lägga en massa bruk runt gummi/plastdamasken de satt som övergång?prototypen skrev:
tänkte fixera golvbrunnarna ikväll genom att lägga en klick bruk under dem och även gjuta igen hålet under väggen det går genom en bärande vägg så jag tänkte hälla i ordentligt med bruk.prototypen skrev:
Klicka här för att svara