Hej,

Har ett problem som ett par vvs-leverantörer klurat på och gett mig lite olika svar - fungerar/fungerar kanske:

Två fritidsfastigheter delar en gemensam djuporrad brunn. Pumpen sitter på 80 m djup och ledningarna till fastigheterna är lagda frostfritt. Det finns ett gemensamt tryckkärl med tryckvakt inne i min fastighet. Problemet är att jag vill kallställa min fastighet och då blir den andra utan vatten eftersom tryckkärlet måste tömmas etc. Nu vill vi lösa det problemet så att fastigheterna blir helt oberoende av varandra.

Man kan givetvis bygga ett gemensamt pumprum men får då kostnader för investering och drift (värme) samt viss skötsel. Min ide är att placera ett tryckkärl med tryckvakt även i den andra fastigheten. På ledningen före varje tryckvakt installeras en backventil för att vakten endast ska reagera på tryckfall i den egna anläggningen.
Då kan var och en stänga sin egen fastighet genom att bryta elförbindelsen mellan tryckvakt och pump, stänga huvudkran på ledningen och tappa av vattnet från tryckkärlet. Driftsättning sker genom att sluta elförbindelsen till tryckvakten, slå på strömmen till frostkabeln i vattenledningen (till frostfritt djup) och öppna huvudkranen på v-ledningen. Man blir oberoende av huruvida den andra fastigheten är driftsatt och tar sina egna kostnader (undantaget elkostnad för pumpen som ligger på min fastighet).

Vad säger vvs-konstruktörer och beprövad erfarenhet om min lösning - kommer den att fungera - vilka för- o nackdelar finns?

Kan ev. stående-våg i v-ledningen ge problem med oönskade starter - sammanlagd ledningslängd = 70 meter?
Olika inställning på tryckvakterna innebär väl att den med högre frånslagstryck höjer trycket i kärlet på den andra anläggningen när den kallar på vatten - ger det något problem?
Storlek på tryckkärl mht att pumpen inte ska start-stoppa för jämnan vilket förkortar dess livslängd avsevärt? Tryckkärlen blir ev. olika stora beroende på utrymmet där de placeras - men har det någon betydelse?

Hej!

Är inte VVS-konstruktör men har gärna åsikter.
Backventilerna verkar överkurs, utan dom kommer de två expansionskärlen jobba som ett större kärl. Den tryckvakt med högst inställning kommer styra pumpen.
När du stänger vattnent av har du naturligtvis en huvudkran attt stänga före tryckkärlet och någon form av kontakt som kopplar bort din tryckvakt. Därefter styr din grannes tryckvakt trycket i endast sitt kärl.

Backventilerna tycker jag ni ska behålla, vatten kommer att skvalpa mellan tryckkärlen och kan ge lustiga effekter.

Att sätta avstängning före tryckströmbrytaren kräver att man öppnar huvudkranen före man slår på strömmen, man kan spränga grannens tryck-kärl iom att pumpen går och trycket inte kommer åt den ena tryckströmbrytaren.

Stående våg orsakar inget problen om tryckströmbrytaren sitter nära tryck-kärlet.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.