Vatten & Avlopp
d_nilsson: Hej Pelle, Tack för svaret, jag tror jag förstår hur du menar. I mitt fall kommer skyddsrören alltså att komma upp ur golvet (genom kaklet) inuti installationsutrymmet. Då antar jag att jag klamrar skyddröret inuti installationsutrymmet på lämpligt ställe för anslutningen till toan och använder två st "Väggbockfixtur" från Uponor när pex+skyddsslang ska bockas 90 grader innan de
Pelle Persson: typ vsh, conex mfl ska INTE smörjas alls. Där har gått utskick från tillverkare att man INTE ska smörja deras kopplingar alls, då dom frånsäger sig allt ansvar om kopplingen är smörjd i efterhand. Sticker kopplingen och försäkringsbolag och tillverkare blir inblandade så säger dom monteringsfel och det är montörens fel. Pang dubbla basbelopp! Samma sak om man annvänder rörtång
prototypen: Vacuumventilen ska nog lösa dina problem, varför sätter dina grannar inte dit vacuumventilen på en gång? Den går att flytta allteftersom man drar nya rör. Protte
Doldr: Du ska ha en rak klämringskoppling. Mät vilken diameter du har på rören som kommer ur väggen och rören till blandaren. Du måste ha stödhylsa i båda rören. Rören skjuts in i kopplingen tills det tar stopp. Jag antar att du inte köpt kopplingen ännu för det är uppenbart när du har den i handen. Skall du använda den gamla kopplingen så sitter det med allra största sannolikhet en
Pellesyd: Hej, Äger en fastighet ansluten till en gammal trekammarbrunn, utan infiltrationsbädd. Förutom vår så är tre andra fastighter anslutna till brunnen som är s t o r . Så till problemen; 1. Brunnen är belägen på en 5:e fastighet vilken är en jordbuksfastighet som i sin tur är utarrenderad. 2. Endast en (1) av fyra ansluten fastigheter har servitut inskrivet. 3. Avrinningen från brunnen
fredric1980: ett långsiktigt alternativ till infiltration och markbädd är ett minireningsverk av god kvalitet titta på www.avloppsguiden.se så hittar du ett otal leverantörer av minireningsverk
fredric1980: Tänk på att du måste ha en markbädd eller infiltration efter en trekammarbrunn. Ett alternativ till trekammarbrunn är minireningsverk, men jag föreslår att du tittar in på www.avloppsguiden.se så kommer du att få den information du behöver för avloppsanl. Vad gäller färsk vatten skulle jag rekomendera att borra en brunn, då det inte sällan kommer in ytvatten i grävda brunnar samt
Robert_Brink: [citat] menar du att jag ska lägga en massa bruk runt gummi/plastdamasken de satt som övergång? [citat] tänkte fixera golvbrunnarna ikväll genom att lägga en klick bruk under dem och även gjuta igen hålet under väggen det går genom en bärande vägg så jag tänkte hälla i ordentligt med bruk.
Ante_M: Finns godkända Rör i Rör för detta tror jag om jag förstår vad ni menar.
Mats: Du ska silicon ovanpå enligt mig, Fogskummet är en isolering så den bör inte bli blöt. Är ju bara glad ammatör själv men jag skulle definitivt silikona ovanpå
-MH-: På de raka delarnba var det papp innerst, sedan stenull sedan papp och gasbinda utanpå. I kröken däremot, var det lite av varje. Nå, röret är väck nu, inget jag sörjer över direkt.
phl: Någon vattenläcka lär det inte vara för då borde det ändå vara varmt vatten du får fram, åtminstone tills dess att VV-beredaren är tom ;) Håller med de andra, låter precis som en trasig blandare!
aistis: Japp, det gäller alla kranar och det verkar som hydroforen är ok. Tappar inte trycket (enligt mätaren) så snabbt och jag har fyllt med luft så det är nog ett rör som är igensatt. Låter som en bra ide det där med tryckluft, ska testa det! Tack
DJ: Det låter väll som en bra lösning. Fett blir inga problem från ett hushåll, det är från restauranger och sådant man får tänka på det. Emil
RoTe: I denna förbannade högkonjunktur finns det ingen annan lösning än att göra precis ALLT själv. Således kopplar man el, drar vvs osv själv trots att man inte borde. Vad annars ska man göra? Man kan ju alltid sälja huset och köpa en husvagn...
phl: Som referens kan du ju alltid ha Rinkaby rörs (www.rinkabyror.se) priser, vad jag förstår är deras priser i slängarna runt vad mindre rörfirmor får ge för prylarna. Använd det som utgångsläge för prisdiskussion. Dock är det så att om ni inte har kommit överrens om något pris kan firman i princip depitera vad som helst. Ta upp det till diskussion, med lite tur drar de av en del
Baritz: Hej... Någon som vet någon bra "site"/hemsida/länk där man kan få reda på hur VA-servisen skall dras från gjuten platta till kommunens anslutningspunkt om man behöver göra några "höjdändringar" på sträckan... Dvs. jag måste få ett bra fall,sträckan är ca 30m ,och det är 3m nivåskillnad på färdigtgolv och ansl.punkten.. Berg under plattan och ev. nån meter ut från platta...
great1: [citat] De flesta nyare blandare av kändare fabrikat har väl mjukstägning??
prototypen: Backventilerna tycker jag ni ska behålla, vatten kommer att skvalpa mellan tryckkärlen och kan ge lustiga effekter. Att sätta avstängning före tryckströmbrytaren kräver att man öppnar huvudkranen före man slår på strömmen, man kan spränga grannens tryck-kärl iom att pumpen går och trycket inte kommer åt den ena tryckströmbrytaren. Stående våg orsakar inget problen om
lordi: Hej! Det är M22 gänga på din ventil. Det är standard på radiatorkopplingar numera. Det finns övergångar från rörgängor till M22. Har du rör i mm-mått (kopparrör, tunnväggiga stålrör) så finns det anslutningskopplingar som passar direkt.
anna225: Har haft exakt samma problem med järn i vattnet o missfärgningar i handfat, toa o på kakel i duschen. Använde Kalkosan som finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker. Tog en tvättsvamp med outspädd kalkosan och dränkte in området med missfärgningar, sedan väntade jag en timme o använde tvättsvampen igen för att gnugga bort missfärgningarna. Funkar hur bra som helst. Kalkosan
staplare: Får tacka för svaren! Kom på det tack varae phl:s svar samt en gammal bild på hur det såg ut innan elementet åkte bort.
MrBlack: Här kommer en bifogad bild på brunnen som ska bilas bort. Från den brunnen ska det dras ytterligare en golvbrunn ungefär 1.5 meter längre "upp" från fallet. På bilden ser ni även väggen dit jag tror att brunnen leder (stammen?). Tack igen för alla tips hittills... men nu kan ni se lite ifall det behövs mer tips :)
prototypen: Men om du går in från motsatta sidan, kommer du in i rätt kammare? Utan tvekan så ska du göra ett nytt hål om det inte stupar på ovanstående, täta med bruk runt om röret. Protte
prototypen: X antal jordlass för att fylla igen Brunnen gör varken till eller från på "vattentrycket" Kapa röret i brunnen och plugga annars får du in vatten under golvet. Trevligt med sommarvatten då grannen får betala när han vattnar gräsmattan. Protte
tio_Pepe: [citat] Varför ska avloppet isoleras/läggas frostfritt? Varför är avloppet känsligt för kyla?[/QUOTE] Nej, det behövs inte. Om avloppet är riktigt lagt med fall hela vägen så ska det som rinner i avloppet rinna hela vägen till anslutningspunkten innan det hinner frysa. Men om man gräver ner vattenslangarna så kan man gärna lägga avloppet bredvid. Men det är vattnet som behöver
joflopp: Handboken innehåller mycket intressant läsning. Ska bli spännande att se hur den ser ut när den är färdig. Jag har inte fått svar från Aquatron angående kvävereduceringsenheten men lyckades hitta lite fakta på egen hand. Det är en denitrifikationsenhet som grovt räknat tar bort 40-50% av kvävet innan det går vidare till BDT. Med det räkneexperiment vi har fört hittills skulle en
prototypen: Man bör ju pumpa så mycket att vattennivån sjunker i brunnen och närma sig pumpen. På pumpen kan det stå hur många liter den ger per timme, fast den sitter väl i borrhålet. Via en kommunal vattenmätare, vanlig kran, 20 m trädgårdsslang så går det att få ut ca 2200 liter per timme vid 6 bars tryck, jag har provat. Det är väl bara att prova, öppna kranen, men torrkör inte pumpen