Vatten & Avlopp
Ahlbom: Nu har jag uppdaterat lite, och lagt på 22 fram till vv och efter till fördelningsröret. Ser det bättr ut nu? :)
Roggan83: Jag gissar att det är danfors termostat. Brukar kunna krångla på dom. Är det det kan du köpa en ny pack box. Finns några olika som passar men det fina är att du kan skruva bort den gammla utan att tappa ner värme systemet. Ta bara en skiftnyckel och lossa på den ytersta "skruven". Den är ganska liten gissar att en 13 nyckel skulle passa men kan va lite optimistisk gissning. Bara skruva
Roggan83: Ta bort krympmuffen och köp en fernco koppling. Det är en gummi muff som dras med hjälp av två slang klämmor. Se till att ha en stödhylsa i plast röret så blir det kanon.
prototypen: Slagborrmaskin och liten borr och borra hål vid hål, justeras med handslägga och mejsel. Protte
vedeldaren: Nja du måste kolla på ventiländen så att den är slät, jag har råkat ut för att det läcker i då ändarna ibland är lite skarpa och ojämna. Går utmärkt att fixa till med ett par tag med en vanlig fil.
oderooy: bilen från Allsugning kommer imorgon. får vi se vad händer sedan.... Olivier
prototypen: Det rostar nog minst där vattnet ligger kvar, överallt annars i röret är det betydligt bättre blandning av fukt och syre för att de ska rosta. Gjutjärn har begränsad livslängd. Om det proppade plaströret, köp en ny limfri skarvmuff, limmet som limmuffen limmas med påverkar plasten så mycket att röret riskerar att gå rakt av. Protte
Johan Gunverth: [citat] Det stämmer. Tyvärr är det många "i branschen" som är dåligt uppdaterade... ...20 år efter att produkten introducerades. ;)
Pelle Persson: till ts drar jag ut på 550 övg. Men till vägghängda skåp är det inte fel att komma ut lite lägre ner, typ 500 övg. Men man bör inredning så får man kolla upp hur skåpets upphängning ser ut. En del skåp har en metall list som skåpet hänger i och den vill man inte komma ut i.
Pelle Persson: det är bara att skarva på. 50pp rör, dra ut genom vägg på lämplig höjd (beroende på ts eller badrumms inredning) och fäst röret väl. Du ska inte kunna lirka på röret som kommer ut genom väggen.
el_richard: Märkte att man kan duscha bra mycket längre när vi monterade en ny blandare och nytt munstycke. Kan säkert duscha 15 minuter längre innan varmvattnet avtar... Samt att den nya har större huvud.
el_richard: [citat] Beror säkert på att statsbyggnadskontoret inte vet hur man skall göra eller hur det skall utföras.....
el_richard: Du kan inte skippa en golvbrunnen, det måste du ha...... i alla fall enligt försäkingsbolagen. Golvbrunn under badkaret, sedan badkarsröret ned tryckt i golvbrunnen..
tio_Pepe: Några frågor som kan avgöra en hel del: Finns det kommunalt VA? Hur ser husgrunden ut? Finns det något vatten över huvud taget i huset? Vart tar det vägen? Ska du bygga bad/WC samtidigt? Hur är köket organiserat idag?
Reliner: är nog säkerligen 4" gjutjärn dim 100 mät om du kan. Finns olika sätt att skarva beror lite på hur det ser ut samt åtkomsten av röret. Om det finns en muff på gjutjärnsröret (är ca 10cm del som är av större dim man skarvade rör så förr) finns det en gumminippel man trycker ner i muffen sen kan man ansluta ett 110 rör genom att trycka ner den i nippeln. Saknas muff och man kommer
d_nilsson: Hej, Under antagandet att det är en gammal gjutjärnsbrunn hade jag nog bilat upp den och ersätt den med någon typ av modernt grenrör (https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=930). Detta grenrör kan du ju sen sätta en propp i precis i nivå med golvytan (under ditt nya uppreglade golv) så att det lättare sedan att hitta igen och eventuellt koppla på ett nytt avlopp till. Om du inte
mattiasp: [citat] Ett förtydligande bara: Du bryter mot branschregler, fackmannamässighet och god sed osv, men inte mot några lagar! Det är ett vanligt missförstånd att man inte för installera VVS utan speciell behörighet. Det finns visserligen olika typer av behörighet inom VVS-branchen, men det är fråga om behörigheter som något branchorgan delar ut. Branchorganen har sitt uppdrag från sina
Sulan_gbg: Tjena! Nu har jag rivit loss de gamla rören så långt som jag tänkte byta. Tveksam till om de var limmade för de satt relativt löst. Den kopplingen som blir gammalt rör mot nytt rör (plast rör) borde den tätas med något eller räcker det med den gamla flänsen som sitter där? Om man ska tätta vad ska man täta med? Silikon?
Immobil: [citat] SnickarPelle har vänligen lagt ut denna hjälpreda: http://www.krobykvarn.se/byggahus/Dim_Vatten_Avlopp.pdf :)
Kvintus: Tack för svaret. Jag ska ta ett par bilder. //Kvintus
oavvs: om det är på din egen mark behöver du inte blanda in komunen och om du har frågor så borde du kontakta en vvs:ar som kan kolla på arbetet för du kan han tala om vad du behöver och om du inte kan göra det sj så hälper dem till om du vill betala
husbonden: Ja det är väl bara PEM PEX som inte förstörs av för lågt PH? Finns nått som heter PB också, är de plast eller aluminium?