Ska koppla in en diskmaskin i min hyresrättslägenhet och blandaren som nu sitter är inkopplad med 8mm kopparrör ner till ballofix-kopplingar. Alltså vill jag köpa mig en blandare med diskmaskinsavstängningsventil och koppla in men blandaren jag köpte från IKEA som hade PEX-rör passade inte då dessa var 10mm tjocka och muttern var av dimensionen 3/8". Har kollat runt lite på andra blandare men alla verkar innehålla 10mm rör så jag vet inte hur jag ska lösa det. Vore väldigt bra om jag kunde koppla på direkt efter avstängningsventilen så att jag slipper krånga med att ringa vaktmästaren för att stänga av vattnet. Finns det några förstoringsatser eller ska jag bli tvungen att byta ut ballofixkopplingarna?

Tacksam för råd!

S
ja du då hoppas jag att du inte har mkt kalk i vattnet, för då kan du dröma om att fixa reservdelar till den ... blir till att köpa en ny då .
om jag läste rätt så har du en ´DM avst. på den blandaren och då skall du anv en klämrings koppling 10-12 sen får du anv en busning som övergång mellan 12 och DM.
du skulle ha köpt en FMM/oras el en mora då hade du inte behöft en massa mellan koppling ... bättre att kosta på blandare ist för att springa till IKEA och köpa nåt som inte kommer att gå att laga när dom väl går sönder..

kan köpa en oras köksblandare fär 695kr på comfort nu så hadde du slupit detta problemet men du får göra som sirX säger

oavvs skrev:
kan köpa en oras köksblandare fär 695kr på comfort nu så hadde du slupit detta problemet men du får göra som sirX säger
Var ute på hemsidan men ser inte vad det är för rör som medföljer. Är det 8mm så att den passar till min befintliga ballofixkoppling?

Alltså jag kommer nu lämna tillbaka IKEA-blandaren men köpte den mkt pga av att en kompis rekommenderade den då den var enkel att koppla in samt så vore det lämpligt för mig att använda PEX-slangar då jag måste återställa lägenheten vid eventuell flytt och då skulle jag ha kunnat koppla in blandaren på nästa ställe utan att rören vore förstörda.

sir X skrev:
om jag läste rätt så har du en ´DM avst. på den blandaren och då skall du anv en klämrings koppling 10-12 sen får du anv en busning som övergång mellan 12 och DM.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ´DM. Menar du att jag ska köpa en klämringskoppling som gör PEX-slangen från 10mm till 12mm och sedan någon övergång från klämringskopplingens 12mm till 8mm? Vore tacksam för ett förtydligande!

S
ok ska försöka ge lite ljus över det här... DM =diskmaskin och om jag fattade allt rätt så har du 10 mm på blandaren och sen ett 12 rör 'pex, har jag fattat det rätt ?
om så är fallet så är det inte så svårt som det verkar, en klä,rimgskoppling 10-12 mm där 10 mm skall fästas på blandaren och 12 sidan skall fästas på pex röret men en pex-stödhylsa i sen är det bara att skruva ihopp det

Danne_83 skrev:
Var ute på hemsidan men ser inte vad det är för rör som medföljer. Är det 8mm så att den passar till min befintliga ballofixkoppling?

Alltså jag kommer nu lämna tillbaka IKEA-blandaren men köpte den mkt pga av att en kompis rekommenderade den då den var enkel att koppla in samt så vore det lämpligt för mig att använda PEX-slangar då jag måste återställa lägenheten vid eventuell flytt och då skulle jag ha kunnat koppla in blandaren på nästa ställe utan att rören vore förstörda.

alla dagens blandare har 10mm CU rör
som standard om man köper kända märken

sir X skrev:
ok ska försöka ge lite ljus över det här... DM =diskmaskin och om jag fattade allt rätt så har du 10 mm på blandaren och sen ett 12 rör 'pex, har jag fattat det rätt ?
Nej inte alls då både blandare och pex är 10mm.

Alltså vi glömmer bort blandaren jag har köpt och ser till befintlig rördragning. Nu sitter den befintliga blandaren med 8mm kopparrör ner till en ballofixkoppling. Jag skulle alltså vara mycket glad om jag kan stänga av vattnet med hjälp av ballofixkopplingen och koppla in en DM-blandare med hjälp av 8mm rör och en klämring. Eftersom det bara verkas säljas blandare med 10mm rör så har jag detta problem!

Hittade en krom- samt metallbussning på Rinkabyrör som heter 10*8. Om jag fattar rätt så borde jag kunna skruva dit den på min ballofixkoppling och på det viset få allt att passa med mina 10mm pex-rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.