4 966 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Vattenrör i husnybygge, rör rakt genom vägg
Ursäkta den låga kunskapen om vad saker heter 
Är det ok att vattenrör till toa och vattenblandare "bara" kommer rakt ut utan "plattor" runt rören som stöd?
Jag minns från lägenheter jag bott i att det funnits plattor (krom/rostfria) vid genomföringar av rör, till exempel i badrum.
I nyggd villa kommer rören bara rakt genom kaklet, det är tätat med tätmassa i hålen, rören flexar om man belastar dem lite. Vad kallas dessa "plattor" och är det ok att dra fram rör utan dessa?
Passar även på att fråga om det är vanligt att det inte sitter någon avstängningskran innan till exempel köksblandare. Skall man meka med blandaren gäller det att stänga av huvudventilen vid vattenmätaren.
Tack på förhand
Är det ok att vattenrör till toa och vattenblandare "bara" kommer rakt ut utan "plattor" runt rören som stöd?
Jag minns från lägenheter jag bott i att det funnits plattor (krom/rostfria) vid genomföringar av rör, till exempel i badrum.
I nyggd villa kommer rören bara rakt genom kaklet, det är tätat med tätmassa i hålen, rören flexar om man belastar dem lite. Vad kallas dessa "plattor" och är det ok att dra fram rör utan dessa?
Passar även på att fråga om det är vanligt att det inte sitter någon avstängningskran innan till exempel köksblandare. Skall man meka med blandaren gäller det att stänga av huvudventilen vid vattenmätaren.
Tack på förhand
den brickan du menar är en väggbricka och den är abra för syns skull om man säger så den har inte så mycket nytta. Den brickan stadgar inte upp röret specielt mycket pga att det är en gummi bricka och den är ''böjbar''.
till din andra fråga man brukar inte sätta av några ventiler till varje blandare utan man brukar bara ha den vid VA mätaren om det är en villa om du bor i radhus lägenhet så brukar det sitta en avstägnnigsventil till varje lägenhet
till din andra fråga man brukar inte sätta av några ventiler till varje blandare utan man brukar bara ha den vid VA mätaren om det är en villa om du bor i radhus lägenhet så brukar det sitta en avstägnnigsventil till varje lägenhet
på den firman jag jobbar på har vi alltiod en balle vi tappstället för att underlätta bytte och renovering av amaturen 'tycker det är en bra praxis men inte ett krav' sen den biten mad väggbrikan är inte nödvändig så länge det inte är i ett våtutryme 'gäller inte WC eller 1,5 från dusch/badkar
Klicka här för att svara