Ursäkta den låga kunskapen om vad saker heter :)

Är det ok att vattenrör till toa och vattenblandare "bara" kommer rakt ut utan "plattor" runt rören som stöd?

Jag minns från lägenheter jag bott i att det funnits plattor (krom/rostfria) vid genomföringar av rör, till exempel i badrum.
I nyggd villa kommer rören bara rakt genom kaklet, det är tätat med tätmassa i hålen, rören flexar om man belastar dem lite. Vad kallas dessa "plattor" och är det ok att dra fram rör utan dessa?

Passar även på att fråga om det är vanligt att det inte sitter någon avstängningskran innan till exempel köksblandare. Skall man meka med blandaren gäller det att stänga av huvudventilen vid vattenmätaren.

Tack på förhand

Plattorna kallas väggbrickor. De stadgar rören ytterligare för vad som ska sitta utanför. Rören skall sitta stadigt även i väggen. Särskilt viktigt är att de inte går att skjuta ut och in.

den brickan du menar är en väggbricka och den är abra för syns skull om man säger så den har inte så mycket nytta. Den brickan stadgar inte upp röret specielt mycket pga att det är en gummi bricka och den är ''böjbar''.

till din andra fråga man brukar inte sätta av några ventiler till varje blandare utan man brukar bara ha den vid VA mätaren om det är en villa om du bor i radhus lägenhet så brukar det sitta en avstägnnigsventil till varje lägenhet

S
på den firman jag jobbar på har vi alltiod en balle vi tappstället för att underlätta bytte och renovering av amaturen 'tycker det är en bra praxis men inte ett krav' sen den biten mad väggbrikan är inte nödvändig så länge det inte är i ett våtutryme 'gäller inte WC eller 1,5 från dusch/badkar

man kan säga att den brikan bara är till för det estetiska utrycket i rummet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.