Vatten & Avlopp
prototypen: Ett 110 rör tar undan väldigt mycket och det kan vara en fördel att få större vattenmängd då det sköljer undan bättre. Protte
Pille: Hej! Vi skall också anlägga en markbädd med makadamm 15cm marksand 50cm makadamm 15cm biomoduler 30cm geotextil marktäckning 50cm nerifrån och upp. Går det med denna Hornbach gummiduk om man är försiktig? Säljarna sa att bara 1mm hade garanti. Mvh Anders
hajof70: Det sistnämnda är ju det jag söker efter. Men om man kikar på priserna, http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=5847 så kan man ju undra vad de är gjorda av... Eller kanske köra med Rinkabys 32R, https://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=385, men då får jag inte riktigt ihop "konverteringen" till 40R... Så då blir det väl Rinkabys 3000,
Pelle Persson: dusch, 1100mm övg std kar, 750mm övg (det finns så många olika mått på kar så man måste veta vilket kar som ska dit innan man kan göra avsättning för bl) disk bänk eller när rör kommer från vägg in i skåp, normalt kör jag på 500 övg men det är skåpet/inredningen som styr det. Normalt kommer rören från golv till kök wc, med normal svensk modell. sidled avlopp100mmc/c och
prototypen: Koppar i mark har väl alltid klarat sig, jag är inte alls orolig för vattenservisens sista del i marken som är koppar. Däremot plaströret från 1967 (ej PEM) har spruckigt i en muff. Protte
steelis: minst 30meter http://www.svepinfo.se/faq/index.php?kat=2&visa=42
gadeberg: [citat] Min skiss är inte jätte skal enlig. Jag har tät botten, 40-50cm sandfång, utlopp, därneringen från ena sidan sitter kanske 10cm över. Sen kommer andra rör från dagvatten och dränering på en massa olika höjder. Att det ska vara tätt tror jag spelar mindre roll. På två av mina rör har jag gjort som Protoypen, lagom stort hål och sen singel runt. Låter man sedan ingående
Fotografen: Du får nog plugga rören annars sjunker u-båten...:D:D:cool:;)... Skämt åsidå, används den inte så är det bara att skruva/såga loss och slänga ut eländet. Är den fräsch kan den inbringa några hundringar på Blocket, annars skroten nästa. Hur man gör med rören är en smaksak, den riktigt seriöse bilar upp runt röret, kapar under golv och gjuter igen. Själ hade jag nog kapat
Richard A: Tack för svaret. Så har jag också fattat det hela, så får det bli.
oavvs: använd inte säkerhets ventilen om du inte har motsionerat den för då fins det en stor risk att den står och läcker för att den inte stänger helt du ska röra på den några ggr/år
oc1oc: Det är rör i rör och jag var orolig att även ytterröret tryckts in och därmed haft söder tätskiktet. Som tur var hade jag fel. Det hela berodde på att rörmokarn monterat fel blandarfäste. Nu sitter det ett för pex-rör och än läcker det iaf inte :) Tack för er hjälp.
haddirajan: [citat] Du är ett geni, men det har du säkert hört förut... :-)
spocks_beard: jag skulle förstås föredra att skarven ligger under golvet och inte i, så då får det bli den långa längden. tänkte sedan köra en 87graders vinkel under brunnen till rör som går mot stammen. Det blir väl tillräckligt fall då när det är 3 grader? Har endast ca 1 m till huvudstammen.
oavvs: man ska inte ha någonting på en klämrings koppling det enda man har på en sådan är locherpasta/grafit pasta för att få lite smörja på jängorna så att det går lättare och om en sådan läcker ska man dra åt den lite hårdare om det inte hälper ska amn byta ut kopplingen
fredrikochemma: Hejsan Tack för svaren, Borde alltså kolla så ventilationen är tillräcklig vid infiltrationen först. Funderade på detta och tänkte så här: visst borde det gå bra att sätta en ventil på spridningsbrunnens lock. Fredrik
jakim: Det finns nått medel som man ska hälla i för att göra rent med... Vad det heter kommer jag inte ihåg men fråga där du köpte enheten t.ex. För att förebygga måste du göra rent med jämna mellanrum, kanske några gånger per år. Du har just upptäckt en av nackdelarna med urin serparering.
pinebar: En kankse dum fråga.... Varför vill ni göra så där? Jag tycker att lägenheten ser rätt bra planerad ut som den är. Jag skulle gissa att ni behöver åtminstonde godkännande av föreningen för att göra en sån ändring. Bygglov skulle ni inte få om ni inte drar upp hiss till översta våningen. För toa, kök och sovmöjlighet måste vara tillgängliga för rullstolsburna om man ska
prototypen: Håller med dig Staffan, men ett markförlagt järnrör som är 68 år är väl avskrivet vid det här laget. Det kommer att bli spännande att höra fortsättningen på detta. Protte
V: Man brukar rådas att ha slutna expansionskärl som är 20 % av totala vattenvolymen. Om man har utrymme är det säkert inte svårt. http://www.somatherm.se/expansionkarl/expansionskarl.html säljer expansionskärl, men jag vet inte vad de kostar.
kongo_fw: Vad menar du med hur lång? Ska man ha grövre om de blir en lång slang, Jag kommer nog att ha 20 meter..
klej: Tack för alla svar som hjälpt mig att bestämma mig för hur jag skall göra. Det får bli isolering runt rören istället utan håltagning i reglarna :-)
AndersS: Kom på ytterligare en skillnad. Ett tag efter installationen så började pumpen starta med kortare intervaller och jag misstänkte då att det börjat smygläcka vatten någonstan. Mycket riktigt så var det toastolen som inte stängde påfyllningsventieln helt och fick pumpen att starta oftare än en med hydropresstank, då den reagerar mycket snabbare på tryckminskning. I sommarstugan där
galento: Hej tussee.Ursäkta den långa svarstiden.Testade och nästa gång jag luftar den ska jag täta om den översta anslutningen till sikt/nivåröret.Brukar ha kranarna till nivåröret stängda.Tack för tipset.:)
lordi: Jag kör alltid stödhylsa i mjuka rör, när jag pressar. Jag kör med VSH press (mapress). Däremot är det inte tillåtet med presskopplingar på fjärrvärme-primär i min kommun, så det är bara lödning (upp till 28 mm)eller svets som gäller där. Skulle tro att det är samma regler som gäller i de flesta kommuner. Normalt så kräver man en tryckklass på PN25, och det klarar så vitt
yens: Mitt hus känner jag till, men uppenbarligen behöver jag se till att lära känna mammas också... Självklart ska man tömma för att akta rören, det var där jag började (i söndags...). Mamma kommer att ha varmt i huset eftersom hon bara har 20 minuters bilväg till stugan och hon tror hon blir dålig på att använda huset om det står kallt, jag är beredd att hålla med och hade gjort
Kalmar 08: Ja du... Jag utgår ifrån att jag kan komma ner i, och även krypa runt i krypgrunden. Bra fråga gällande isbildning. Ska kolla vad som behövs. Isolering i någon form kanske t.o.m. ingår ...? Återkommer ...