J
Johan_26: Jaha tack för svaret.. Blir o inhandla en ny då.
2 svar · 6,2k läst
A
Avbytaren: Jag vill också veta lyfter tråden
1 svar · 1,9k läst
prototypen
prototypen: När jag frågade på en avloppspump så var det billigare med bakåtavlopp. Jag trodde inte det var sant. Protte
5 svar · 4,7k läst
K
kexi: Precis, tänkte spackla igen rännan och sedan lägga på laminat eller parkett. Kan man använda vanligt golvspackel ?
2 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: Detta hus finns i en annan tråd också och det verkar som det är ett skal och sedan får man göra allt nytt, det saknas varmvatten och ny el samt renovera allt då huset troligen inte har renoverats de sista 30-40-50 åren. Man får beräkna nybyggnationspriser 1,5-2 miljoner minus ett förhoppningsvis bra skal 250 000 - 300 000 och en tomt. Dessa priser är bara gissningar men man ska nog
10 svar · 3,8k läst
it-snubben
it-snubben: En blandare med diskmaskinsanslutning har ett 3:e rör under diskbänken där det kommer vatten till diskmaskinen. Fördelen med det är att du får avstängningen i blandaren ovanför diskbänken.
3 svar · 16,6k läst
H
Hasselbol: Vi har en dotter på 3 månader och hoppas väl på att få nån mer liten så småningom. Det är ju vitfläckiga tänder på barnen som vi vill undvika. Det är väl bara att köpa och se glad ut....
2 svar · 9,1k läst
v-g
v-g: Finns ju såna filter man sätter direkt på kranen.
1 svar · 2,7k läst
Carisma
Carisma: Tror oavsett kommun att det är i stort sett omöjligt att enbart få igenom BDT-avlopp. Säkert möjligt med komplement som sluten tank för klosetten. Men då är det nog nästan dyrare än 3 kammare. "Vill inte väcka den björn som sover än..." ? Du måste ju oavsett få ett godkännande..!
2 svar · 10,0k läst
T
Tobbis: Tack för det nu känns det mycket bättre!
2 svar · 2,3k läst
v-g
v-g: Byt byt byt. Jag höll på hela förbannade dan för två dagar sen och propparna bara åker omkring känns det som. Iom att du fingrar på ett ställe gör du lös skiten på det stället och vips så blir det stopp på nästa och man river isär mer och mer. Jag har ändå bara c:a 20 meter rör och fn två tappställen. Nu kommer det brunt vatten i starten varenda gång. Iofs inte farligt men
11 svar · 33,7k läst
·
R
Reliner: Finns ingen anledning att renovera synliga rörbitar är rören synlig så byt det som är gammalt som man kommer åt. kan ju vara så att din förening bytt vissa delar av ett stamsystem men har fortfarande bitar kvar av gammal gjutjärn? det man gör då är att man renoverar dom dolda delarna som inte är bytta som sagt finns ju ingen anledning att renovera nya eller lättåtkomliga rör.
22 svar · 15,6k läst
J
jon_h: Komma igenom betongen? Man bilar bara upp så att man får dit brunnen och kan koppla på den på avloppsröret, det är ju inga problem. Tar väl någon timme eller så. Alla golvbrunnar har vattenlås, annars heter de spygatter.
6 svar · 5,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Lätt som en plätt. 1 Sniffmetoden enl. ovan. 2 Lyssna när ngn. spolar på dass, då skall det höras ett "vattenrinneriavloppetforsande" ljud för att strax efteråt åter bli tyst. 3 Leta efter drag, med hjälp av ex.vis cigarett, tändstickor etc. 4 Leta efter fukt i omedelbar närhet av luftningsdonet. Varför tror du att de fallerar?
2 svar · 10,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Inga problem alls - såvida du tagit bort ev. grader på rörädarna, detta gäller ju även vid övrig skarvning. Spolrör kan man inte få nog av. Glöm bara inte att ansluta det med en gren dvs. ett 45gr. Trör. och ett 45gr. språng = böj . Spolröret är inget tvång, men väldigt bra att sätta dit om man ändå är i grävartagen.
3 svar · 4,6k läst
v-g
v-g: Jag vet inget om FB's regler men största anledningen att ha ventiler är väl att kunna stänga av för reparation/rengöring av blandare. Annars kör man ju bara med att stänga huvudkranen och öppna alla kranar sen är det bara att öppna vilket rör du vill. Blandare (om man inte köper ren skit) går ju knappast sönder mer än en gång/3-4 år. Smäller ett rör här är det huvudkran av
1 svar · 4,6k läst
gadeberg
gadeberg: En fördelare https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=674 Eller som tidigare sa, ett T-rörs avstick där lednigen ska sitta
2 svar · 1,6k läst
prototypen
prototypen: JAPP . Protte
4 svar · 5,1k läst
prototypen
prototypen: En lite mindre toa BARA golvspackel våtspärr lägga klinker på golvet och kakla upp till taket, 25000 + moms. Vi kunde fått det för 25000 inklusive men förtroendet fanns inte för den firman. Då har vi köpt kakel och klinker dessutom, nytt porslin, nya ledningar. Jag törs inte summera. Men det blev fint. Prototypen
8 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: Klosettspecialaren trycker du ner i 110 röret som ska vara x mm över golvet. Avståndet från väggen beror om du vill städa baksidan på spoltanken. Prototypen
6 svar · 5,5k läst
C
cvic: Har nu hittat felet efter ett fibrilt googlande. Fast jag antar att jag får skylla mig själv då jag kopplar in en tvättmaskin utan att veta hur det ska vara. Avloppsslangen skulle tydligen inte ligga rakt ner i golvbrunnen... ;) Inte anade jag att det var så kinkigt med det... Men nu vet jag det!
2 svar · 6,1k läst
H
steelis: jag har 3-6
9 svar · 10,4k läst
gadeberg
gadeberg: Ja, dum jag är.. Skyller på tiden på dygnet.. Annars blir ju hydroforen full men skit.
5 svar · 4,2k läst
·
M
mozart: Här är en länk om projektering av tappvatten m m med pex-rör från Roth. Lägg märke till sidan 6-7.http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/Projekt&Montering.pdf
3 svar · 3,9k läst
S
S3: Håller du dig till Gustavsberg, FMM eller Mora så är det bra kvalitet.
2 svar · 4,5k läst
perra i skogen
perra i skogen: Enklast är väl bara att sätta på två T-kopplingar på kopparrören och sedan dit med slangarna. Desstå mindre kopplingar du har desstå mindre risk för läkage. Kosta även på dig avstängningskranar till vattnet till övervåningen. Slangarna kan du klamra i taket så slipper dom hänga ner.
1 svar · 6,5k läst
·
perra i skogen
perra i skogen: Låter trevligt att du fick det att fungera till slut. Av egen erfarenhet så vat jag att det inte är kul att vara utan vatten. Hoppas du får många problemfria år med din nya anläggning.
21 svar · 10,3k läst
·
D
drainsniffer: Fast har man sluten tank, t.ex i sommarstugan, då är man rätt tacksam för att det inte fyller med 15 liter per pink. :D Men det ska förstås orka med att spola bort skiten.
5 svar · 36,1k läst
·
O
ohlgren: JAg har fått fjärrvärme indraget i källaren. Det går i en slinga vilket kan ses på fotot. Slingan syns nederst till vänster. JAg skall nu koppla in värmeväxlare. Rörinstallationen av värmväxlaren går på 25.500 kr inkl värmeväxlare (Cetetherm Mini). Elarbete tillkommer. Cetetherm Mini kan man köpa för 15.900 på
0 svar · 6,2k läst
R
rydbo: såg att dom hade en sådan på coop
4 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.