4 419 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Småläckor - normalt?
Vi har gjort ett tillbygge till vårt gamla hus som vi är jättenöjda med, med ett undantag. Vi har flera gånger fått ringa på rörmokaren eftersom småläckor uppstått i skarvarna på vattenledningarna (tack gode gud för utanpåliggande ledningar!). Sist rörmokaren var här sa han att man får räkna med sånt när det är nytt, innan det "hunnit sätta sig".
Nu är det dags igen, det har börjat droppa på två ställen. Men det är nu 1,5 år sedan installation, så jag vet inte om det fortfarande håller på att "sätta sig"? Är detta vekligen normalt? Hur i hela friden gör i så fall alla med inbyggda vattenledningar?
Som ni förstår kan vi inte ett dugg om vatten o avlopp.
Nu är det dags igen, det har börjat droppa på två ställen. Men det är nu 1,5 år sedan installation, så jag vet inte om det fortfarande håller på att "sätta sig"? Är detta vekligen normalt? Hur i hela friden gör i så fall alla med inbyggda vattenledningar?
Som ni förstår kan vi inte ett dugg om vatten o avlopp.
Japp, vi hade allt på totalentreprenad och fiman vi kontrakterade har i sin tur anlitat honom i många år och varit nöjda tidigare. Allt är vitt och ska vara enligt gällande regler o riktlinjer.
Firman vi skrivit kontrakt med ska nu undersöka vidare o prata med rörmokaren, de säger sig vara väldigt förvånade. Vi får se vad de säger när de pratas vid.
Firman vi skrivit kontrakt med ska nu undersöka vidare o prata med rörmokaren, de säger sig vara väldigt förvånade. Vi får se vad de säger när de pratas vid.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Visst kan det komma några droppar i början. Det gjorde det för mig också. Men det "gick över" ganska snart. Någon dag som det var lite fuktigt vid någon koppling bara. Ett läckage 1.5 år efter installation kan verkligen inte anses vara kopplat till att det inte "har satt sig" (som din rörkrökare säger).Sara_B skrev:
Enkelt. Det får inte finnas inbyggda kopplingar.Sara_B skrev:
Som erfaren krökare bör man "ha det i armen" hur hårt man ska dra. Kan ju vara en slarver också som lämnat grader eller repor på rören då läker det för som Staffan2000 påpekar så ska inget efterdras alls.
Klicka här för att svara