Hej!

Jag bor högst upp i ett bostadsrätthus. (våning 2)

Jag kanske kan få köpa loss råvinden och bygga där. Ifall jag vill bygga en toalett på vinden hur gör man generellt med avloppet? Vatten kan jag tro är ganska enkelt att få upp via mitt nuvarande badrum genom att borra hål i taket och dra upp rören. Tanken är att toaletten skall komma ovanför min nuvarande.

Jag har stambytt toalett idag.

Är det hålrum i väggarna där avloppet går? Eller är avloppsrören helt ingjutna? Jag antar att det är omöjligt att ansluta avlopp från vinden ner till befintlig stam utan att bryta upp väggen(?) Eller kan man finna annan väg ner i huset o göra anslutning på annat ställe? Jag vill alltså helst inte göra åverkan på mitt nya badrum jag har idag. Mitt hus är från 50-talet med tegel o puts.

Finns ritningar på avloppet kanske att få tag på ?

Oftast går avloppsrören i någon form av ledningsschakt/kanal. Framförallt om det är stambytt relativt nyligen så är ledningen troligen inte ingjuten.

Dessutom så sitter det med stor sannolikhet en avloppsavluftning högst upp på din avloppsstam. Dvs den går redan nu vidare upp på vinden. Dock är det risk att man minskat dimensionen när den går vidare upp "bara" för avluftning. Avluftningen går sedan vidare ut på taket.

Om man har haft problem med att dra fram luftningen upp till taket så kan stammen vara avslutad lägre med en vakuumventil (som alltså kan suga in luft från rummet men inte släppa ut illaluktande avloppsluft). Den ventilen sitter i så fall någonstans där den är åtkomlig för service.

Det KAN också vara så att du inte har någon vertikal stam till ditt badrum. Den kan gå i golvet ganska långa sträckor från en annan lägenhet, fast det tror jag är ganska ovanligt.

Ett enkelt sätt att att kartlägga det hela är att du går upp och tittar på vinden, när du hittar "ditt" avluftningsrör så vet du var avloppet kommer upp. Om röret är av rätt dimension (110mm) så är dte bara att koppla in sig på det.

hempularen skrev:
Ett enkelt sätt att att kartlägga det hela är att du går upp och tittar på vinden, när du hittar "ditt" avluftningsrör så vet du var avloppet kommer upp. Om röret är av rätt dimension (110mm) så är det bara att koppla in sig på det.
Helt säker kan man väl inte vara. Det gäller ju att avluftningen är dragen rakt upp utan krökar, och om den inte är det så måste den ha fall hela vägen vilket man kanske inte har tänkt på när man en gång drog den.

tack för svar! Nu fick jag just reda på att jag fick avslag på mina vinsbyggnadsplaner. Ska be styrelsen diskutrera det en vända till kanske. Fast finns det fler svar på denna tråd så posta dem! Kanske en vacker dag blir det vind i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.