14 365 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
vad kostar avloppsanläggningar ? generellt..
Hejsan
Ny på detta forumet och gillar det verkligen !
Jag och tjejen har kollat på ett gammat orenoverat hus från 1909 utan något riktigt avlopp, då de är mkt att göra på huset och vi räknar lite, så undrar jag vad man kan ha som "maxpris" på avloppsanläggningen (om man räknar med det dyraste alternativet), det finns ganska stor åker precis brevid huset samt inga vattendrag jättenära.
räcker 100 000 kr ?
tacksam för hjälp.
Ny på detta forumet och gillar det verkligen !
Jag och tjejen har kollat på ett gammat orenoverat hus från 1909 utan något riktigt avlopp, då de är mkt att göra på huset och vi räknar lite, så undrar jag vad man kan ha som "maxpris" på avloppsanläggningen (om man räknar med det dyraste alternativet), det finns ganska stor åker precis brevid huset samt inga vattendrag jättenära.
räcker 100 000 kr ?
tacksam för hjälp.
Beror helt och hållet på förhållandena. Går det bra att gräva (inget berg) och man inte behöver dra iväg allt för långt från huset och kommunen godkänner trekammarbrunn+markbädd/infiltration brukar man klara sig bra med mellan 70´- 100´ tusen. Skippa trekammarbrunn i plast, betong är bättre och ta in 2-3 offerter från olika grävfirmor.
Maxpris? Kan bli hur dyrt som helst i synnerhet om man måste spränga.
Maxpris? Kan bli hur dyrt som helst i synnerhet om man måste spränga.
tror min i förra huset kostade runt 30000
Plasten i slamavskiljare är väl ett ganska nytt fenomen? Och man vet väl inte riktigt hur länge en sådan håller. Betongen känns ju mera rejäl, vilket iofs inte behöver betyda att de är bättre. Vi köpte en betongslamavskiljare från Baga för några år sedan. Den var billigare än plastmodellerna. Ingen extra förankring behövdes, vilket innebär fortare installation=mindre kostnader.
Vår granne hade kommunen ute för att inspektera hennes slamavskiljare i betong från 50-talet. den fick tummen upp, fungerar fortfarande utmärkt.
Vid vår sjöbod har vi en i plast, blev så illa tvungna eftersom det inte gick att få ner en i betong nedför sluttningen. Får se hur länge den håller.
Vår granne hade kommunen ute för att inspektera hennes slamavskiljare i betong från 50-talet. den fick tummen upp, fungerar fortfarande utmärkt.
Vid vår sjöbod har vi en i plast, blev så illa tvungna eftersom det inte gick att få ner en i betong nedför sluttningen. Får se hur länge den håller.
Förankring har ju inte med tjälen att göra, förutom möjligtvis om du har högt grundvatten eller lätt får vattensamlingar.gadeberg skrev:
Vanligtvis behövs ingen förankring alls.
Plastbrunnar har bara en fördel, de är inte så tunga att transportera. Btrf förankring så tror jag att få, om någon kommun skulle godkänna att man skippar det. Det är inte så att det bara är för att man skall slippa hitta brunnen på backen dagen efter slambilen har varit och tömt utan för att även mindre rörelser kan resultera i otätheter i rörskarvar mm.
Klicka här för att svara