B
BAS: Gå in på google, sök efter bilder och skriv "durgo". Du får då upp flera bilder på vacuumventil som i de flesta fall ersätter avluftningen. Lätt dessutom att montera. Du förstår då du ser bilderna.
8 svar · 8,1k läst
·
S
skogesta: Jag hade 50 mm avluftningsrör tidigare och aldrig något problem. När jag byggde om huset bytte jag dock till 75 mm.
7 svar · 4,7k läst
M
Mb_Star: [citat] just det ! sådan har mormor hemma nu när du säger det kommer jag på det.... inte alls dumt för det är ju tillfälligt somsagt.. hela köket ska ju renoveras såsmåningom
11 svar · 3,5k läst
M
Moelk: Det sitter en tank nertill i den men läckan verkar komma i höjd med kondensorn. Får väl skruva isär och titta?
3 svar · 5,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hej phl och Pelle Persson! Med ökat fall "surfar" inte bara vattnet iväg, utan även övriga nedspolade produkter, alla med samma fart då deras densitet är likvärdig. Av topografiska skäl måste avloppsrör ibland ha ett större fall än de ovannämnda 2%, men inte dras de i en cerpentinformad bana för det!
15 svar · 6,0k läst
F
Fjordell: Då jag Jobbar med Farligt avfall och därmed även med åvc så kan jag bara säga till alla privat personer att man ska få lämna i princip all sorts avfall på åvc, det är sen deras bekymmer hur dom tar hand om det. Ammunition och sprängämnen lämnas dock till polisen. Gas till åter försäljare. Det är iaf. vad som gäller i vår Kommun.
3 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Jafo har även sin monteringsplatta "lyftupp" som tydligen kan monteras smidigt i efterhand. Har aldrig provat den dock. Men kortlingar under behövs i vilket fall, du kan inte fästa den bara i spånet, som sagt. Att folk i bygghandeln inte ger rätt svar eller har stenkoll är inte direkt ovanligt. :)
13 svar · 20,5k läst
Faidros
Faidros: På det här stället har de 16 mm. innerdiameter: http://www.esska-teknik.se/s/pvc-slang-glasklar-mjuk-aeven-foer-livsmedel-ral-e.html
1 svar · 4,5k läst
it-snubben
it-snubben: Delbara rörbrickor i plast finns vid många byggvaruhus. Kolla bland VVS på tex Silvan eller K-Rauta. Brickor i metall har jag själv inte sett några delbara.
3 svar · 2,7k läst
M
Masun: Avlopp...Ja, vet inte riktigt om jag förstår frågan men i detta läge blir det en trekammarbrunn.
4 svar · 22,5k läst
prototypen
prototypen: Då jag har företag så ringer jag bara till Ramströms i Härnösand, så fixar dom det. Men en priv. prova med ahlsell m.fl. Protte
8 svar · 10,9k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Vi är två vuxna och två barn (4 och 7 år) och vår årsförbrukning av vatten är 142 kbm. Vi har tvättmaskin och diskmaskin som ofta går halvfulla (om ens det), två toaletter och en dusch (badkar saknas än så länge). Den förbrukningen är tydligen mindre än genomsnittet, allt enligt följande tråd, http://forum.byggahus.se/juridik/77431-vattenproblem.html.
1 svar · 5,7k läst
prototypen
prototypen: Ja det är ett Y, T rör finns också men det blir så snäv krok i horisontella ledningar att det finns risk för stopp. Vacuum eller avluftning, det är frågan. Vacuum har räddat oss flera gånger, blir det stopp i avloppet (det kommunala) så "hänger det sig i toan" och bubblar i golvbrunnar. Med avluftning fyller vi källaren först med avloppsvatten. Avluftning kräver hål i taket,
4 svar · 2,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Det känns som vettiga anledningar. Själv undrade jag lite om det var böjar för att ta upp värmeutvidgning. Men det kändes lite overkill, då sträckan bort till VVB och det, är kanske 4 meter så det borde vara max någon enstaka mm som det gäller, och då verkade böjarna överdrivet stora. Huset är 70-tal, och då använde man väl mest öppen låga vid lödning? Stöder er teori.
3 svar · 2,7k läst
·
fantasi
fantasi: I fredags när vi bilat upp betongplattan vid den vertikala WC-stammen så upptäckte vi att avloppet varit av en längre tid :( . Lördagen har bestått av att gräva bort pissdränkt jord som är full med skit.......riktigt otrevligt må jag säga. I natt har jag inte kunnat sova för jag har grunnat på hur sjutton vi skall kunna koppla på de nya pp-rör till det befintlig betongrören som
0 svar · 2,1k läst
·
prototypen
prototypen: Gräva. På något vis är väl änden utmärkt, annars får du släpa dit ordf. så får han peka. Syns det inte var det är grävt tidigare. Protte
1 svar · 5,2k läst
R
Reliner: Går inte att tala om vilket skick ett gammalt avlopp är i enbart genom att titta på det förutom om det är fullt med rostrosor och dylikt är lite trist att vissa ger utlåtande på det sättet. Det man kan göra är att skära ur en provbit för kontroll men det säger inte hur hela systemet är. Det bästa är att byta ut ledningarna innan man renoverar så slipper man problem framöver;)
3 svar · 10,0k läst
Gearhead
Gearhead: Håller på att frascha upp på toan lite och har lagt mosaik och köpt ny toalett bla. Ut ur väggen kommer ett rör som jag i min enfald trodde var R20 så glad i hågen köpte jag en R20->R15 muff för inkoppling av kulventil -> pexslang->Toa. Men röret som sitter i väggen är något mindre än R20, precis så att jag kan trä R20 muffen över det gängade röret utan att det tar gäng.
0 svar · 4,1k läst
M
mozart: [citat] lordi (eller någon annan som vet): Var får man tag i dessa övergångar?
8 svar · 5,2k läst
P
peter76a: Har haft Aqua 2000 i 1 år nu,och märker ingen skillnad alls i duschkabin och på kranar. Har provat att ha den avstängd några månader men har inte sett någon skillnad alls, med den på eller av. Ser det som en bluff allt ihop, var inte blåögd som jag gynna inte detta företag med mer pengar!
12 svar · 9,2k läst
K
Karl_U: Tackar, efter att ha fiskat upp en leksak och lite annat samt spolat med trädgårdsslangen så rinner det nu ingenom bra ärn om jag inte försökt få ur pluggen som jag antar sitter hårt. tackar
6 svar · 22,8k läst
·
L
larsson1: Fredagskväll, vinet och den goda fredagsmiddagen väntar...Då hör man att smutsvattenpumpen står och surrar oavbrutet i en tom pumpbrunn. Jag anar oråd och känner fredagskvällen gå om intet.. Bryter strömmen och halar upp pumpen, det visar sig att flottören inte mår så bra. Den har brunnit.. Pumpen verkar dock ok. Så till frågan: Är det simpelt att byta flottör? Är det en
0 svar · 5,7k läst
B
BAS: Undvik glödlampan. Då håller några 1000 timmar (en av orsakerna) Sätt dit en frostvakt på 500 W (tror jag de brukar vara på) den har inbyggd termostat. Om du isolerar bra och ser till att det inte finns några luftläckor bör du klara ganska lång tid utan spänning på nätet. Använd PEX rör-i-rör. Det är billigare än koppar och enklare att dra.
3 svar · 4,2k läst
V
vagabondo: Tänkt, sagt och gjort - rörisen kom idag och fixade allt på en dryg timme. Blev hur bra som helst. Röret var dock inte standardmått som jag misstänkte (36mm sa han) men tydligen säljs förminskare till 28mm fortfarande iom att det är många installationer från 50- och-60 talet som är i bruk fortfarande.
6 svar · 5,0k läst
·
phl
phl: [citat] Det är gjort när rören monterades i samband med att huset byggdes 1967. Är ofelbart svetsade, man ser en nerslipad lite ojämn svetsfog. Fråga mig inte hur det är gjort dock =)
25 svar · 16,3k läst
M
MagnusSt: Ok, Brandvarnare är annars bra grejer att dölja hål med om du mäter ut exakt var röret ligger o sen borrar hål så du kan hålla mot röret ;)
9 svar · 6,1k läst
S
sosarob: Svarar mig själv här, blev en ovanstående, och hade sån tur att jag hitta en sprillans ny på blocket komplett med alla installationstillbehör, för totalt 5000:- å nu går den för fullt , jäsingen vilket tryck ..*s*
5 svar · 5,9k läst
fantasi
fantasi: Utmärkt pedagogik...nu jag förstår precis,tack!
6 svar · 2,9k läst
Fasting65
Fasting65: VSH har elförzinkade och rostfria. Kan det vara såna du sett? http://www.broen.se/usr/broen/cms/CMSDocSE.nsf/content/prodinfo?Readform&Unique=note5yjawe edit: anfäkta anama. LK/Conex verkar ha det du söker: http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=407 (det står "Fkr." i kolumnen "Anm." i produkttabellerna. Något begränsat utbud, men precis som du säger - förkromade presskopplingar
6 svar · 2,1k läst
T
Tobbis: Bra ide! Men det är nog också troligt som prototypen skriver, dvs att den kanske skäljs med med skiten... jaja får se vad som händer när jag kopplar in den andra toan.
12 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.