Vatten & Avlopp
NikkiSixx: Så här ser min gamla golvbrunn ut, antagligen från 1983 då huset byggdes (se bifogad fil). Har tittat lite på purus sortiment och hittat en som heter "oden" tror ni att den skulle kunna fungera att ersätta min gamla med ? Får väl i värsta fall ta med den gamla brunnen till en vvs affär, men tänkte att några mer begåvade på detta forum kunde svara på detta :)
spocks_beard: Ja, den är godkänd enl. Röris, men billig var den inte, vågar nog inte skriva vad den kostade :)
Rörmokarn: kolla med en vvs butik du. Kolla dimension och material, om det är gjutgärn,pvc eller pp!
Yllet: Jag har Tapwell i båda badrummen och de är både snygga och fungerar kanon. Den äldsta kranen är fyra år, så det kanske är lite för tidigt att säga hur de fungerar "i långa loppet".
jon_h: Manschetter behövs bara om du ska ha tätskikt. Det är bara att gjuta in brunnarna och spackla så att det blir bra, prima, och sedan lägger du keramiken. Klinkerram/slukrist, eller vad man nu vill kalla den, lägger du samtidigt som plattorna. Undvik de så kallade klinkerpaketen som är en kombinerad klämring och sil. Det är en idiotisk produkt, enda skälet att de säljer en enda sådan
oavvs: [citat] när man har stägt den så kan kulan på stången losna från infästningen
Ernst: Har köpt ett hus som är byggt 1972. Synligt i huset finns det beiga avloppsrör, så jag förmodar att likadana rör används ingjutna i plattan. I mitt pannrum funderar jag på att lägga vattenburen golvvärme, men jag vill helst byta avloppsbrunnen innan jag lägger golvvärmen (gjutjärn!). Rörmokaren sa att sådana rör var känsliga och gärna sprack upp om man ej är varsam, dvs dålig
fn76: Det bör funka, men du måste isolera rören i huset. Det kan vara minusgrader i kolektorslangen. Du ska även ha isolering i dina 110mm rör ca två meter ut från grunden.
Gurra: Är det värt att byta den på en så gammal maskin? Svårt att byta själv?
phl: Köp en beredare av känt tillverkare så att du kan få tag på reservdelar till den om det behövs. Det kommer du inte ångra i längden. Titta på vad Rinkaby rör har hemma, deras priser är oftast ruskigt bra.
Villa_Granberg: Har köpt en begagnad 6 kubiks septitank och på hemvägen så blåste locket av,!! Jäkla skit :( Är det någon som vet var man kan få tag på ett nytt lock? Diametern är 45 cm. Mvh Lisa :)
Kurtivan: Min gamla trogna Mora blandare för duschen känns väldigt sladdrig i vredet, samtidit som det också läcker lite vatten där, när man vrider på vattnet. Jag öppnade på det kromade locket och ser en skruv innaför men den verkar vara åtdragen. Vad kan det bero på att den känns som att vredet inte sittar fast?
gadeberg: Kända märken och väldigt många rörmockare med ett eget lager tar sina saker från Rinkaby
Hemmakatten: Ett tips är att ringa direkt till Robota eller Grundfos och be om förslag. Att hålla sig till de välkända märkena är nog säkrast. Själva har vi fått mycket hjälp av Robota (ligger i Täb, Arninge) med val av våra pumpar. Vart skall avloppet gå? Ansluter det till det kommunal avloppsnätet eller ansluts det till en enskild avloppsanläggning typ trekammarbrunn? Anledningen till att
lordi: Jag hade monterat 2 st "dykrör" och stoppat givarna i. De är täta i sig och så behöver du inte tänka på att packningen ska täta. Då kan du skippa hela "mässingmuttern" Tänk på att föröka få givarna så att de pekar mot flödesriktningen för bästa mätresultat
Carisma: [citat] Det är upp till just din kommun att avgöra. De tar hänsyn till miljökraven, samt lokala förhållande (om det är känsligt område, högt grundvatten, nära vattentäckt m.m.). Många klarar sig med bara minireningsverk, då reningsgraden är högre än i infiltration och markbädd. Och nej, infiltration och markbädd är inte samma sak. Infiltration är vanligt. Det innebär att du
Carisma: "Nordisk kvalitet" har högre krav än eu-standard http://www.nordic-poly-mark.com/sv/svmenu.html
Hanse_G: [citat] Ja nog lär vattnet rinna med den lutningen det blir ju 500mm på 5meter garage du menade nog CM inte DM
andersmc: Jag har ett sånt filer som är på reklamen till höger (om nu reklamen håller sig stabil). Kommer dock inte på rak arm ihåg var jag köpt det någonstans. Men det fungerar iaf helt OK. Det är många som säljer filter. Ta in några offerter från olika företag.
gadeberg: Varm och kall vatten i huset. Från hydroforen ut till resten av huset. Upp till uppe våningen sen fördelare ut till toan. Då kör jag nog på 15mm från den. Likadant till nerevåningen
Hemmakatten: Jag skulle aldrig ansluta till en annan brunn. Vi hade själva möjlighet att göra så, det fanns t.o.m. servitut för det, men vi valde utan tvekan att borra egen brunn. För det första vet man inte hur tillrinningen är nu, eller har man mätt? Det är snålt med vatten för 4 hushåll. Vattentillrinningen kan dessutom ändra sig med åren. Har man en gemensam brunn bör man bilda en
AnteB: Hett tips! Läs boverkets råd angående Legionella innan ni börjar med diverse energisparåtgärder på vvckretsar. Ska man ha lyx så kostar det, antingen i pengar eller kanske sjukdom. Lägsta returtemperatur på vvc skall vara 50gr. Ledningarna måste därför vara välisolerade om det inte ska kosta skjortan med 19+19m rör.
Elin_andreas: går hur bra som helst att böja prisol för hand, men böjen blir väldigt stor om man jämför med att använda sig av en rörbock...
79:an: Har åxå problem med vibrerande rör när man spolar ljummet/varmt vatten, spelar ingen roll vilken kran. Har kommit fram till att det måste vara nånting med en duschblandare, vrider man termostaten till kallvatten så är rören tysta, spelar ingen roll vilkn kran man spolar ur. Har ändå tänkt byta ut den, men hur kan den påverka när den inte är öppen? Är det nån backventil som
oavvs: jag skulle inte göra så pga fördåligt flöde så jag skulle dra nytt direkt från vvb:n
Baritz: Nu har jag iaf. fått svaret om de är av intresse.. "Anläggarn" sa att jag ska ligga på frostfritt=1,8m under mark,de blir 2m under framtida färdigtgolv.Och avsluta 1m från framtida fasadliv,där sedan han tar över.Där sätter han en "spolbrunn" 1m från framtida platta,sedan går han upp i 45 graders vinkel,delvis genom min schaktbotten,för att sedan lägga avloppet på makadambädden
Bajen: [citat] 7683 är en övergångskoppling och det är även godkända för ingjutning. Vet dock inte vad det e för märke som Rbr säljer.
avendere: Kom på en sak till ang. golvbrunnen, gäller 20cm från vägg även de "falska" väggar som är uppbyggda ovanpå tätskiktet?? //Mac Edit: kom på svaret på min egen fråga tror jag, det borde inte gälla väggar ovan tätskikt iom att då skulle min placering av golvbrunnen innanför trappsteget vara närnmare "vägg" än 20cm??