Jaha, skulle sätta T-rör efter ballofixen vid vasken för att kunna dra ut vatten till en diskmaskin så jag körde förbi Bauhaus och snackade med deras rör-nisse och fick med mig ett gäng kopplingar hem. Problemet är att jag kan bara inte få det tätt, så något känns fel...

Så här ser det ut. Inkommande vatten på combipex som avslutas med en ballofix 15-10. Idag är blandaren kopplad direkt på ballofixen. De nya delarna är ett T-rör 10 inv. gänga som skulle skruvas direkt på ballofixen. På den ena grenen skulle det sättas en övergång 10-15 utv. och på den andra en 10-10 nippel till blandaren. Se biforgad bild, vatten in underifrån och blandaren rakt upp. (Taskig bildkvalité jag vet...)

Jag har försökt ett antal gånger att få detta tätt men det läcker som ett såll. Har provat med olika mängder gängtejp men det blir inte bra.

Har jag fått rätt grejer eller borde jag fått nåt annat?

alternativt

Vad gör jag fel???

• IMG_0135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen röris, men, dessa kopplingar skall nog kopplas med lingarn och fett:

450553_d.jpg

Gängtätningssats Unipak
Med lin samt 65 g packningspasta. (Artnr: 450553)
59:-

Jula...

Finns säkert fler metoder, men enligt min rörmokare så är det lingarn och fett som gäller...

MVH: Marcus

Falcen skrev:
Nu är jag ingen expert, så invänta fler svar innan du går vidare med mina idèer...

Någonstans på vägen ska du väl använda klämring ? ( [länk] )

Och / Eller Stödhylsor ? ( [länk] )
Om du läser hans inlägg så ser du att det är efter ballofix'en som kopplingarna skall sitta.. ingen klämringskoppling mao.

Precis, det är efter ballofixen så det är inte klämringar...

Får väl se om nån riktigt röris vill bekräfta lingarn-lösningen.

Saxpy skrev:
Precis, det är efter ballofixen så det är inte klämringar...

Får väl se om nån riktigt röris vill bekräfta lingarn-lösningen.
Jag kan väl säga såhär: jag har själv laborerat med olika former at tätningsmetoder, gängtejp är den sämsta av dem.. blir fan aldrig tätt, och kopplingen kan ej justeras för att sitta "rätt". - Provade sedan med lingarn och fett och se på f*n tätt efter första försöket.. har därefter aldrig lyckas få det otätt med lingarn.. pratade sedan med min polare som är röris och han bekräftade att det var just lingarn och fett som de använde "proffesionellt" när de drog kopplingar.. gammal metod som alltid fungerar..

Så tätt kommer det bli om du provar, var dock noga med att du får på lingarnet på rätt sätt och att det sitter kvar.. kolla på kopplingarna om det är "grader" eller "rillor" på gängorna, det tyder isf på att de är förberedda för lingarn från början (garnet fastnar i graderna på gängan), i annat fall fixar du det med en polygrip. Garnet skall viras på medsols så garnet inte nystas upp när du drar i kopplingen, efter detta smörjer du in garnet med fett.

Får väl bli en tur in till Jula då... Man skulle ju kunna tycka att Bauhaus-snubben kunde sagt nåt...

Saxpy skrev:
Får väl bli en tur in till Jula då... Man skulle ju kunna tycka att Bauhaus-snubben kunde sagt nåt...
=) - De är inte direkt hantverkare som jobbar på byggmarknaderna, skrämmande låg kunskap hos många återförsäljare faktiskt, förutom på beijer, de har faktiskt vetat va de snackar om (hittils) =)

Återkom gärna med resultat, om det blev tätt =)

Nu är det tätt... ;-)

Slipper man diska för hand ikväll.

Gängtejp skall gå att få tätt, men det bruakr misslyckas några gånger. Lingarn tycker jag är svårt att få på, men när man första gången lyckats få på det så det sitter och inte bara korvar ihop sig när man skruvar ihop så blir det alltid tätt.

Jag tror att jag gjorde om min första lingarnstätning typ 7ggr innan jag var nöjd, sedan dess har jag gjort ca 100 sådana som alla blivit täta direkt. Motstvarande statistik för mig är något tiotal tejptätningar, som i genomsnitt fått göras om 2-3 gånger vardera, för att det inte blivit tätt. Tror att jag aldrig lyckats få en tejptätning bra på första försöket.

hempularen skrev:
Gängtejp skall gå att få tätt, men det bruakr misslyckas några gånger. Lingarn tycker jag är svårt att få på, men när man första gången lyckats få på det så det sitter och inte bara korvar ihop sig när man skruvar ihop så blir det alltid tätt.

Jag tror att jag gjorde om min första lingarnstätning typ 7ggr innan jag var nöjd, sedan dess har jag gjort ca 100 sådana som alla blivit täta direkt. Motstvarande statistik för mig är något tiotal tejptätningar, som i genomsnitt fått göras om 2-3 gånger vardera, för att det inte blivit tätt. Tror att jag aldrig lyckats få en tejptätning bra på första försöket.
Hmm då hade jag tur =) - Jag hade sett hur man gör på hantverkarskolan''s dvd om rörmokare.. bra tipps.. gjorde likadant och det blev kanon! Kan rekomenderas om man är osäker...

Man bör "repa" gängorna även när man använder gängtejp så inte det bara glider med. Sen när man tycker man har fått på lagom med tejp, så lägger man på ett par varv till.
Men själv undviker jag tejp om det går, och kör med lin eller loctite-snöre

Instämmer i lingarnskören! Kör lingarn och Unipaks locherpasta, helt oslagbart. Har aldrig misslyckats, inte ens första gången jag använde det. Dessutom luktar ju lin så underbart gott ;)

är det ingen som använder packningar?
jag håller mig borta från rörpill i fuktkänsliga utrymmen, men i badrum går jag fram utan fruktan.
Det har blivit en och annan omkoppling i duschar osv, och jag brukar använda hårda "papperspackningar" för att få rätt distans (om man vill att rördelen ska vara åtdragen i en viss position) och avsluta med en vanlig gummipackning.

packningar kan ju torka osv, det vet jag, men detta är ju ställen där man inte har någon mekanisk påfrestning, inte som i en vatenkran där man gnuggar packningarna konstant.

Hur säkert detta är i fuktkänsliga utrymmen vet jag inte, men det har aldrig blivit några läcker för mig i alla fall.

Hej!
Packningar, lin & pasta, klämringar...alla är bra men på rätt plats!
De "papperspackningarna" du nämner är mycket bra på rätt ställe.
De fungerar vid anslutning mellan rör och "högtrycksslang" - tex en spolslang som ofta står under tryck i ett diskutrymme eller en slanganslutning till en toa. Likaså används de under lock till tex avsängnings-/injusteringsventiler till radiatorer och vid avtappningar från radiatorkretsar - luftklockor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.