Är inte t-röret för klämringskoppling och nipplarna rörgäng som är koniskk? Om jag ser rätt så måste du använda tätring (packning i botten på tföret och rakgängad anslutinig som trycker mot packningen. Dom koniska nipplarna använder man mot tex prk och då använder man gängtejp.

Kan du dra hela nippeln i botten på t-röret så är det olika gäng med största sannolikhet.
Fick precis samma råd när jag var ¨på rörfirma för att koppla in diskmaskin och när jag frågade om det inte var olika gäng på dessa saker så hämtade han en "expert" och han höll med om att jag hade rätt att det var olika gängtyp.

att använda lin eller gängtejp är samma sak bara att tejpen är nyare. Dvs resultatet ska bli det samma. Med massor av tejp eller lin kan man få även dessa kopplingar att bli täta men det är inte en säker metod.
Med gängtejp så gäller det att komma ihåg att vira på den åt rätt håll på nippeln så att den inte lossnar när man gängar i den invändiga gängan. Så om du håller nippeln mot dig (den del som ska in i t-rör, ballofix eller vadsom så ska tejpen gängas på medurs.

Redigerat:
phl skrev:
Dessutom luktar ju lin så underbart gott ;)
Huga... Nä, jag tycker det luktar blöt get...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.