Hej

Modret ville ha nya kranar i sin källare, huset är från -48.

Det visade sig att orginalkran hade ca 1mm MINDRE! gängdiameter än "modern" 1/2".

Hur att göra?
Jag har ju ingen lust att dra om hela vatteninstallationen i källaren.

mvh Christer

Hmm.. tror du får förklara lite mer vad det är för typ av kranar. Kan du lägga in en bild?
1 mm mindre än en 1/2" gänga låter som M20.

Hej

En sådan här kran, 1/2" dvs modern R15

• 2579_1.jpg
1/2" har alltid varit i samma storlek/diameter/stigning i rörgänga. Kan vara så att muffen du ska skruva in din kran i har töjts lite då det förr drogs rejält/hårt med lin och linolja.

Hej

Tror inte det då jag mätte på lös gammal kran, med rena gängor. Den "den gamle" hade mindre diameter.

mvh Christer

1/2" rörgänga oavsett typ har 14 gängor per tum. Du kan börja med att räkna antalet. Är det möjligen så, att Din gamla kran har konisk gänga? Störst diameter är då 20,955 mm och måttet minskar mot "inloppet". Konan är 1:16.

Lösningen på problemet är kanske en cylindrisk tapp.

per

QUOTE=viker;648619]Hej

Tror inte det då jag mätte på lös gammal kran, med rena gängor. Den "den gamle" hade mindre diameter.

mvh Christer[/QUOTE]

Kanske det är en 3/8" du har då? utvändig mått på rören är 1/2" 26,7 och 3/8" 21,3 mm
Eftersom du envisas med att du har en mindre än normal 1/2"
Men du har fel, erkänn..........erkänn.....;)

Hmm har du inte hoppat upp en dimension för mycket Rogge? 3/8 " är 17 mm nånting... (messerschmitt-anmärkning) ;)

Däremot tror jag också att viker har en 1/2" gänga

Redigerat:
lordi skrev:
Hmm har du inte hoppat upp en dimension för mycket Rogge? 3/8 " är 17 mm nånting... (messerschmidt-anmärkning) ;)
Visst har jag de, det var ju 1/2" och 3/4" jag beskrev, hemska tanke börjar bli gammal :o

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.