11 416 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Byte av golvbrunn
Jag har lagt till en till bild där man bättre ser hur den har spruckit. http://jagandas.blogspot.com/
Porslinsröret verkar vara ett Höganäs-rör dvs av lergods. De är lite sköra men är de hela är det OK att skarva därifrån.
De kan vara fogade med betong. Det ser ut att vara en vinkel som går neråt. Är den lös kan du ta bort den och
skarva men en plastvinkel i stället. Försök mao att ta bort gjutjärnrören och ersätt med plast.
De kan vara fogade med betong. Det ser ut att vara en vinkel som går neråt. Är den lös kan du ta bort den och
skarva men en plastvinkel i stället. Försök mao att ta bort gjutjärnrören och ersätt med plast.
Så bra då kan man med andra ord ta bort ända in i höganäsröret men vad tätar jag med runt det nya röret i plast som jag sätter ner för betongen i röret ska väl sitta kvar och gör sprickan i höganäsröret något? förstår någon hur jag menar?
om du börjar bila och sprättas upp golvet och det inte är yrkesmannamässigt utfört så kan du glöma dina försäkringar när det kommer till vatten skador.... sen om du känner dig mogen så bytt ut hela avloppet fram till stamen så slipper du göra om allt igen när väl rören börjar rosta sönder 'anv plats rör' då sparrar du in en del arb timmar på sikt 
gör inget som du känner dig osäker på det kan bli duktigt dyrt!
gör inget som du känner dig osäker på det kan bli duktigt dyrt!
Som jag ser det finns åtminstone två möjligheter:
1. Ersätt den lösa gjutjärnsvinkeln med dito av plast. Stick in den allt som går. Täta med betong.
2. Kapa höganäsrörets fläns. Kanske lättast med en kapskiva/vinkelslip eller använd hammare och vass huggmejsel. Men
OBS försiktigt. Anpassa ev plaströret till innerdiametern på lergodset. Är det grovt kan du reducera med plaströr närmare
brunnen. Blir det tight behövs nog ingen betong eller tätning på höganäsröret.
Svårt att säga vilket som är lättast. Spricker röret upp mera får du sticka in ett plaströr en längre bit och täta runt skarven med
betong.
1. Ersätt den lösa gjutjärnsvinkeln med dito av plast. Stick in den allt som går. Täta med betong.
2. Kapa höganäsrörets fläns. Kanske lättast med en kapskiva/vinkelslip eller använd hammare och vass huggmejsel. Men
OBS försiktigt. Anpassa ev plaströret till innerdiametern på lergodset. Är det grovt kan du reducera med plaströr närmare
brunnen. Blir det tight behövs nog ingen betong eller tätning på höganäsröret.
Svårt att säga vilket som är lättast. Spricker röret upp mera får du sticka in ett plaströr en längre bit och täta runt skarven med
betong.
Hur gick det för er? Sitter i en liknande situation, men jag vet inte om jag vågar ge mig in på detta.... 
Det gick riktigt bra chrille förutom att när jag skulle gjuta igen hålet i golvet blev det inte perfekt precis men det duger. Det var superenkelt att bila bort golvet. Vi hyrde bilmaskin på hyresbutiken för 600:- över en helg. Om du läser ovanför ser du att jag stötte på lite hinder på vägen men tack vare alla goda tips så gick ändå bra. Jag tog bort allt som var i gjutjärn och bytte till plast. Jag stötte ju på ett höganäsrör och jag stack bara in plaströret i den och tätade på nytt med betong. När jag så skulle gjuta igen golvet så köpte jag en sil i rostfritt och gjöt fast den i golvet och det blev snyggt. Svårigheten var att få betongen att bli jämn mot det gamla golvet och behålla lutningen. Nu är det iallafall gjort och jag skulle inte tveka att göra om det igen. Lycka till och berätta gärna hur du gjorde : )
Klicka här för att svara