vist akn man fuska sig fram men det är inte att rekomdera för om försäkringsbolagen får reda på att det har funits dålda skarver så ligger man risit till

Staffans2000
oavvs skrev:
vist akn man fuska sig fram men det är inte att rekomdera för om försäkringsbolagen får reda på att det har funits dålda skarver så ligger man risit till
Under förutsättning att de läcker.
Inga läckor - inga försäkringsbolag.

Hela livet består av ett ständigt avvägande mellan risk och kostnad.

Risken finnes att man försäkrar sig mot så många faror att man ej längre har råd att äta!

Ibland råder en viss försäkringsnojja på forumet.

Staffan

P.S. Är det tillåtet att köra bil utan säkerhetsbälte vid kort förflyttning?

vist men hur akn man vara 100% säker att det inte läcker den metoden som är säkrast är ju hårdlödning men man kan ju inte vara 100% säker

Staffans2000
oavvs skrev:
vist men hur akn man vara 100% säker att det inte läcker den metoden som är säkrast är ju hårdlödning men man kan ju inte vara 100% säker
Jag har aldrig sagt att det är 100%säkert. Det är inget! Jo förresten, att vi alla kommer att dö -men vi vet inte när.
Sannorlikt kan dylikt resonemang endast föras av svenskar som är uppväxta med att "sammhället" tar hand om sina barn, utan krav på eget ansvar.

Vill du undvika den största faran? Isåfall, ligg kvar i sängen "när som du behöver det" så riskerar du inte att trilla på väg till sanitetsutrymmet - men blött blir det.

Summa summarum: vet man vad man gör så går det OFTAST bra - och det är bra nog.

Staffan

Och hur vet man att man vet?

Staffans2000
Eget omdömme!

Du förresten. Din synonym, skall det inte vara Zio pepe?

Nyfikna hälsningar: Staffan

Sen tillkommer ju komplikationen att det vid försäljning inte kan lämnas som ett dolt fel. Köparen av huset måste informeras om denna chansning.

Tycker du är klockren i dina resonemang Staffan 2000. Mer sånt!

Staffan2000 skrev:
Din synonym, skall det inte vara Zio pepe?
Nyfikna hälsningar: Staffan
Min synonym? Vadå synonym? En människa kan väl inte ha en synonym?

Staffans2000
tio_Pepe skrev:
Min synonym? Vadå synonym? En människa kan väl inte ha en synonym?
Hej. Nej.
Men en pseudonym kan man ha! Det ordet fanns i skallen, men fingrarna skrev annat.

"Consensus":

Visst! Men den dagen, den sorgen.
Dylik information sänker näpperligen ett kommande försäljningspris på ett "gammalt" hus.
Man kan inte gardera sig mot allt.

På tal om läckande rör. Ett vattenledningsrör i koppar (i pannrummet gud ske lov) började läcka mitt på röret. En fin vattendimma pressades ut genom ett mikroskopiskt hål. Isoleringen (mineraull+asbest) började blir fuktigare och fuktigare...

Men skarvarna höll tätt. :-)

Det pratas om säkervatten här som om det vore en lag.

Det är väl bara en regel för att certifieras enligt en viss branchorganisation?

Branchorganisationer verkat det ofta finnas flera av och inte alltid råder konsensus mellan dem hur ett visst jobb bäst utförs.

Sedan kan väl försäkringsbolag ha synpunkter. Enligt min KA så har inte försäkringsbolagen något krav på säkervatten-certifiering för att jobbet skall anses fackmannamässigt utfört. Dock har inte min röris skarvat dolt och jag har gärna båda hängslen och livrem.

galaxenspresident skrev:
Det pratas om säkervatten här som om det vore en lag.

Det är väl bara en regel för att certifieras enligt en viss branchorganisation?

Branchorganisationer verkat det ofta finnas flera av och inte alltid råder konsensus mellan dem hur ett visst jobb bäst utförs.

Sedan kan väl försäkringsbolag ha synpunkter. Enligt min KA så har inte försäkringsbolagen något krav på säkervatten-certifiering för att jobbet skall anses fackmannamässigt utfört. Dock har inte min röris skarvat dolt och jag har gärna båda hängslen och livrem.
Det finns många av försäkringsbolagen som har Säker vatten inskrivet i sina regler, står det inte säker vatten står det enligt branschregler osv. Har för mig att Trygg Hansa inte har något inskrivet dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.