14 397 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Skarva i vägg och Golv?
Under förutsättning att de läcker.oavvs skrev:
Inga läckor - inga försäkringsbolag.
Hela livet består av ett ständigt avvägande mellan risk och kostnad.
Risken finnes att man försäkrar sig mot så många faror att man ej längre har råd att äta!
Ibland råder en viss försäkringsnojja på forumet.
Staffan
P.S. Är det tillåtet att köra bil utan säkerhetsbälte vid kort förflyttning?
Jag har aldrig sagt att det är 100%säkert. Det är inget! Jo förresten, att vi alla kommer att dö -men vi vet inte när.oavvs skrev:
Sannorlikt kan dylikt resonemang endast föras av svenskar som är uppväxta med att "sammhället" tar hand om sina barn, utan krav på eget ansvar.
Vill du undvika den största faran? Isåfall, ligg kvar i sängen "när som du behöver det" så riskerar du inte att trilla på väg till sanitetsutrymmet - men blött blir det.
Summa summarum: vet man vad man gör så går det OFTAST bra - och det är bra nog.
Staffan
Hej. Nej.tio_Pepe skrev:
Men en pseudonym kan man ha! Det ordet fanns i skallen, men fingrarna skrev annat.
"Consensus":
Visst! Men den dagen, den sorgen.
Dylik information sänker näpperligen ett kommande försäljningspris på ett "gammalt" hus.
Man kan inte gardera sig mot allt.
På tal om läckande rör. Ett vattenledningsrör i koppar (i pannrummet gud ske lov) började läcka mitt på röret. En fin vattendimma pressades ut genom ett mikroskopiskt hål. Isoleringen (mineraull+asbest) började blir fuktigare och fuktigare...
Men skarvarna höll tätt.
Men skarvarna höll tätt.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det pratas om säkervatten här som om det vore en lag.
Det är väl bara en regel för att certifieras enligt en viss branchorganisation?
Branchorganisationer verkat det ofta finnas flera av och inte alltid råder konsensus mellan dem hur ett visst jobb bäst utförs.
Sedan kan väl försäkringsbolag ha synpunkter. Enligt min KA så har inte försäkringsbolagen något krav på säkervatten-certifiering för att jobbet skall anses fackmannamässigt utfört. Dock har inte min röris skarvat dolt och jag har gärna båda hängslen och livrem.
Branchorganisationer verkat det ofta finnas flera av och inte alltid råder konsensus mellan dem hur ett visst jobb bäst utförs.
Sedan kan väl försäkringsbolag ha synpunkter. Enligt min KA så har inte försäkringsbolagen något krav på säkervatten-certifiering för att jobbet skall anses fackmannamässigt utfört. Dock har inte min röris skarvat dolt och jag har gärna båda hängslen och livrem.
Det finns många av försäkringsbolagen som har Säker vatten inskrivet i sina regler, står det inte säker vatten står det enligt branschregler osv. Har för mig att Trygg Hansa inte har något inskrivet dock.galaxenspresident skrev:Det pratas om säkervatten här som om det vore en lag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Något svart kommer från väggen/golvet
Hustillverkare -
Hur skarva VP i isolerat golv över till EKLK utanpåliggande på vägg?
El -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
Skarvar golv & vägg
Badrum