Vatten & Avlopp
lennart thomsen: Tack alla för goda råd! Det var skit i membranet, avhjälpt på 5 min. Nu fungerar det som vanligt igen. Ett särskilt tack till BR 125 som fick mig att hitta felet direkt!
Jeppson: [citat] Ja, att frysa vattnet i röret är ju en lösning som funnits ganska länge, men vetetusan om jag skulle göra det själv.....
Hopplunda: 50 slang låter inte för mycket för 9 m3/h vatten. Jag tror det blir bra. Det han menar med överdim på slang gäller nog större än så. Vid för alldeles för stor slang så blir hastigheten så låg att det kommer bara att rinna vatten utan tryck, oam man inte har en jättevolym av vatten.
systemfel: jag hade lyft toa stolen den sitter nog i vattenlåset på toa stolen.. bara stänga av vattnet till toan och skruva u rskruvarna och lyfta den . är toan klistrad kan det bli lite triksigare men det märker du.. Sitter luktdosan i avloppet en bit ner så kan du pröva fiska upp den men jag ahde nog vänt mig till en spolfirma som hade fått spola ut den i sådana fall.. problemet kommer bli
BR125: När ni tömmer hydropressen på vatten, tappar ni ut med någon kran nära tanken ? På min hydropress har jag trädgårdsbevattningen ansluten i omedelbar närhet av tanken, med den så tömmer jag tanken för och vara säker på att allt vatten försvinner i tanken. Det här problemet verkar ju som tanken fylls på med luft men en viss mängd vatten finns kvar. Kan ju vara så att mängden
fredand44: Hej! Rören har jag dragit själv till 95% men tanken har en firma fixat. De sade att utan avluftning komer det säkert bli en del konstigheter. Men det konstiga är att det verkar som det konstiga bara håller i sig en månad efter slamtömning vilket förbryllar mig. I alla fall var det precis likadant förra gången tanken tömdes, vattnet rann undan väldigt långsamt. Seda, helt plötsligt
-MH-: Nej, jag insåg det sedan. När jag kortade rören som följs med, så verkade de vara av stål och inte koppar. Det blev i alla fall ingen kopparfärgat spån! :-)
LLLVäxjö: I mitt hus drar det så mycket i avloppsluftaren(en stor avloppsledning går på min tomt) så att det blir kondens som rinner ut med röret(med fuktskador i innerväggen som följd). Röret sitter väldigt tätt parallellt med toalettventilation, så isolering fick inte plats.Jag kapade röret och satt en vakuumventil på vinden istället. Inga problem på ett par år nu, tar i trä....
duvan1: Jag har precis satt igång med dränering av huset samt att dra dagvattenledning. (Det är ju så man blir mörkrädd när man tänker på att detta hus inte haft bortledning alls av regnvatten tidigare samt att dräneringen från...-45? är under all kritik:eek:. Dock var jag medveten om detta vid husköpet i vintras) Det är en torpargrun (huset byggdes 1896) men det har byggts till en
LOPen: Hej alla glada forumsläsare. Har en Pacra Safir på 50? liter som inte riktigt är mn kompis. Den ger varmvatten med temperatur som bränner, men när man duschar så tar varmen slut. Har bytt den förbrukade offeranoden, mest därför att.... SKulle behöva en manual eller felsökningsinstruktion för att försöka komma vidare, men har inte hittat nån på nätet. Nån som vet eller som har
jon_h: Jag är också lite nyfiken på varför man inte kan koppla direkt på inloppet i brunnen?
Tjacko: [citat] Tråkigt om du tog det så, det var inte min mening men jag tycker det är så pass stor skillnad på hydrofor och en pump att jag inte förstår sambandet med att kalla en pump för hydrofor eller hydroforpump. Då kunskapen är väldigt varierad kanske någon inte uppfattat vad skillnaden är men så är tydligen inte fallet även om du knappt bevisar motsatsen med att kalla något
rogge_vvs: De vanligaste orsakerna till dunkande/vibrerande rör är: För små rördimensioner. Inte tillräckligt fastsatta rör. Snabbstängade blandare. Luft i rören.
rogge_vvs: Lite för bra tips egentligen :cool: http://www.lundagrossisten.se/lunda/export/sites/lunda/documentslib/pdf/komp6.pdf Men här ser du rätt bra hur du kan göra det själv.
oskis 123: Ingen åsikt, men antar att det blivit lite mjukare där det glödgats. Koppar är ju sån. Den hårdnar sedan vartefter som den böjs. Kör du med stödhylsa så har du ju både livrem och hängslen, vilket kan vara skönt när det gäller vatten.
rogge_vvs: [citat] Det är värmefölusten som är orsaken till att man isolerar varmvattnet.
Sne4: Inte bara benskörhet som risken ökar för: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_498843.svd Sedan så finns det även 'läger' som skyller det mesta på fluoret, vet inte hur väl underbyggt det är - här är en länk iaf: http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/fluor.htm -Har förresten ett fluorfilter som står och samlar damm i garaget att skänka bort :)
gromit42x: Det finns klaffbackventiler att köpa. Finns dock alltid en risk med mekaniska system. Slutar ventilen funka så är det lite trist. Särskilt om den ligger ett par meter under marken. Jag förlitar mig på gammal hederlig fysik med rejäl höjdskillnad mellan dräneringsnivå och anslutningen till avlopp. Helt säker kan man väl aldrig vara.... Vad gäller anslutning av dagvatten till avlopp
rogge_vvs: [citat] Större skyddsrör? Eller flytta kopplingen om det går!
Fotografen: [citat] ...å "drainsniffer" borde ju veta! (Sorry, kunde inte låta bli!!)
greebfighter: en länk som kan vara användbar http://www.avloppsguiden.se/ent_pro/ent_pro_toa.htm#DS
jon_h: Man grenar dem på lämpligt ställe i vägg eller liknande, gjuter en botten med fall mot skvallerrör, tätskiktar och monterar en inspektionslucka.
gadeberg: Då kanske jag ska styra över mina planer mot koppar istället innan det är försent
rogge_vvs: Ta en bild eller leta upp på nätet så får jag se. Gröna anslutningar låter inte som pemkopplingar?
rogge_vvs: Det finns sk markisolering som är som gjorda för ditt behov.
rogge_vvs: Skulle aldrig tänka tanken med pexrör till expansionskärl eller ångröret.
jonasob: Det låter vettigt: tänkte inte på att pumpautomaten kan söla också om det vill sig till. Efter lite klurande och mätande (vilket kändes som ett 3D-pussel), har jag nu fått ordning på bitarna och känner att jag har koll på hur det ska monteras för att få plats med allt och undvika för många böjar. Tack!
Johan Gunverth: Jag förslår att du koncentrerar dina ansträngningar till forumet "byggnadsvård". Jag skulle alla gånger köpt en gjutjärna-v.lås om det hade passat stilmässigt. Inget fel med dem om man tar viss hänsyn till vad man spolar ut i handfatet. Gjutjärnsrör för avlopp har också fördelen med att vara helt tysta, men eftersträvar man enbart ljudkomfort i en ny anläggning finns poloplasts